30 juni 2016

Nadere uitwerking uitbreiding RWZI Kampen

Op 28 juni jl. heeft het Algemeen Bestuur (AB) helaas een extra voorbereidingskrediet beschikbaar moeten stellen voor het uitwerken van een andere variant dan waartoe het bestuur van Groot Salland op 25 juni 2015 had besloten. Bij de nadere uitwerking is gebleken dat door de beperkte ruimte op het terrein een ongunstige vorm van de nieuwe tank een hogere investering vraagt dan gedacht. Daarom wordt nu bekeken of een andere variant mogelijk is op een ander deel van het terrein.

De SGP heeft gemengde gevoelens bij de plannen met de rioolwaterzuivering (RWZI) Kampen. Enkele jaren terug werd er veel tam tam over gemaakt dat het onze eerste energieneutrale zuivering was. Als AB hebben wij het allemaal mogen aanschouwen tijdens een excursie. Later viel het besluit om te stoppen met slibgisting op die locatie.

Nu blijkt dat voor de uitbreiding van de capaciteit op de eerder beoogde plek te weinig ruimte op het terrein is. Dat leidt er toe dat het voorbereidingskrediet met meer dan de helft verhoogd moet worden. Wij zijn daar onaangenaam door verrast en moeten helaas constateren dat dit vandaag aan de orde is bij meerdere voorstellen. Er worden verklaringen voor gegeven die redelijk lijken, maar toch vragen wij ons af of wij als waterschap op dit moment de kosten wel voldoende in de hand houden. Al met al heeft het namelijk wel invloed op de hoogte van onze tarieven.

Op pag. 2 van het voorstel lezen wij dat de investeringsraming in de meerjarenraming 2016-2019 nog € 3,2 miljoen was en dat in de meerjarenraming 2017-2020 al uitgegaan wordt van € 7,35 miljoen. Dergelijke verschillen zijn voor ons onacceptabel. Wij willen dat wij vanaf het begin beter worden voorgelicht met cijfermateriaal. Afwijkingen zijn niet te voorkomen, maar bij stijgingen als die hier genoemd worden, dan kun je óf grote vraagtekens bij het oorspronkelijke bedrag zetten óf het is nu niet reëel.

Uitbreiding van de capaciteit van de RWZI Kampen is noodzakelijk. Daar zijn wij van overtuigd. Alleen de wijze waarop ons dit gepresenteerd wordt, daar zijn wij hoogst ongelukkig mee.