2 november 2017

Omvang waterschapszorg WDODelta

Op 31 oktober jl. heeft het Algemeen Bestuur (AB) ingestemd met vaststellen van beleidsvariant zes waarmee we de waterschapszorg binnen het waterschap Drents Overijsselse Delta gaan harmoniseren.
Dit proces zal voor velen consequenties hebben. Daarom hebben wij, en ook vele andere fracties uitgebreid aandacht gevraagd voor goede voorlichting voordat het definitie plan ingevoerd wordt.

Beide rechtsvoorgangers van ons waterschap hadden verschillend beleid ten aanzien van de waterschapszorg. Dat is ongewenst en daarom is de afgelopen tijd gewerkt aan een voorstel om te komen tot harmonisatie.
In dat proces zijn wij voortdurend meegenomen, waarvoor onze dank.

De omvang van de waterschapszorg raakt velen in ons beheersgebied. Daarom moeten de gevolgen daarvan goed tegen elkaar afgewogen worden. Temeer daar wij in ons werkgebied grote verschillen hebben. Hoge zandgronden, lage veenweidegebieden en zo ongeveer alles wat er tussen zit.

Je vraagt je wel eens af of dit allemaal kan binnen 1 variant. We gaan er echter vanuit dat het Dagelijks Bestuur (DB) dat goed onder ogen heeft gezien. Klopt dat?

Een zestal varianten zijn onderzocht en nu wordt aan ons voorgesteld om in te stemmen met de keuze voor variant 6. We zouden over die verschillende varianten een uitvoerige discussie kunnen voeren, maar vrezen dan een grote spraakverwarring.  Wel is het goed dat u ons uitgebreid geïnformeerd hebt over de inhoud/gevolgen van de verschillende keuzemogelijkheden.

In het fusierapport zijn uitgangspunten geformuleerd, o.a. ook minimaal handhaving ambitieniveau van voormalig Reest en Wieden en Groot Salland. Daaraan voldoet variant zes volgens berekeningen op basis van de begroting 2017. Positief vinden wij het ook dat variant zes het dichtst bij de huidige situatie blijft en daarom naar verwachting niet leidt tot hele hoge incidentele transitiekosten. We lezen dat dit te zijner tijd in een draaiboek voor implementatie verder uitgewerkt wordt. Echter, er zal nu toch wel een indicatie van die kosten zijn. Klopt het dat we dit nergens in de stukken gelezen hebben?
We zijn er niet voor om blanco cheques te geven.

Een goede zaak is verder het voornemen om diverse inloopavonden in het gehele gebied te organiseren. Maak er echt werk van om dat te doen binnen redelijke afstanden van de belanghebbenden.

In de stukken bij dit voorstel wordt al regelmatig recreatief medegebruik genoemd. Wij geven onze mening daarover straks bij agendapunt 3C.

Hoewel voor herinvoering van de schouwplicht uitleg nodig is, verwachten wij over het algemeen instemming daarmee. Onderscheid daarin binnen ons gebied, is volgens de SGP niet verstandig. En dan vinden wij herinvoering in voormalig Groot Salland meer voor de hand liggend dan algehele afschaffing van de schouwplicht.

Een aandachtspunt is volgens ons wel om de schouwdatum flexibeler in te vullen. Wat ons betreft hoeft dat niet zo strak 1 november te zijn. Grasgroei in het najaar, droge of natte herfst, beiden kunnen heel veel invloed hebben op het moment dat geschikt is voor slootonderhoud.
Kan het DB daarmee instemmen?

Het zal u duidelijk zijn dat wij over het geheel genomen instemmen met het vaststellen van beleidsvariant zes.