22 mei 2019

Ontwerpbegroting 2020 GBLT

Op 21 mei 2019 stond deze begroting als hamerstuk op de agenda. Op verzoek van de fractie Bedrijven is het een bespreekstuk geworden. Meerdere fracties hebben hun zorgen uitgesproken over de kostenstijging. Al jaren heeft de SGP aandacht gevraagd voor het werk van GBLT. Wij zijn nog steeds niet overtuigd van het voordeel van dit gezamenlijk belastingkantoor (van vijf waterschappen en zes gemeenten).

Er zou best het een en ander te zeggen zijn over het GBLT en dan met name de kwaliteit van hun dienstverlening.

Wij hebben daar in de afgelopen jaren meerdere keren de vinger bij gelegd, maar men kan of wil ons niet begrijpen.
Op mijn werk worden mij door collega’s regelmatig voorbeelden aangereikt dat er fouten gemaakt zijn door GBLT en hoe daar dan op gereageerd wordt door GBLT. Er is dan weinig begrip voor het handelen van GBLT. Maar het heeft weinig zin om er steeds maar weer aandacht voor te vragen, want ook hier worden mijn opvattingen en voorbeelden door de portefeuillehouder ook bijna altijd afgedaan met opmerkingen dat GBLT voortdurend bezig is om haar dienstverlening te verbeteren.

Voor die verbetering is al meerdere keren extra geld gevraagd en ook nu kunnen we lezen dat in de ontwerpbegroting daar opnieuw meer geld voor gevraagd wordt.

Wij vragen ons echt af wanneer we nu een keer heel duidelijke afspraken maken met GBLT om zichtbaar en meetbaar te maken dat hun dienstverlening daadwerkelijk op een hoger kwaliteitsniveau komt.

Van de gepresenteerde hogere bijdragen van ons waterschap worden wij echt niet vrolijk. Wij moeten hen een keer duidelijk maken, dat ze binnen hun begroting ruimte vinden om hun taken efficiënt uit te voeren. Het is veel te gemakkelijk om dat maar weer af te wentelen op de deelnemende partijen.

En met het oog op de mogelijke afschaffing van de koepelvrijstelling voor de BTW is door het vorige Algemeen Bestuur al een keer een motie aangenomen om de gevolgen daarvan in beeld te brengen. Onderdeel daarvan zou zijn om bijvoorbeeld ook zelf uitvoeren daar weer in te betrekken. Verder zou gedacht kunnen worden om onze heffing via de gemeenten te laten lopen. Dat is de eerste organisatie die ermee bezig is en gegevens moet verzamelen en ook aanleveren moet bij GBLT.
In het verleden heeft de gemeente Apeldoorn bijvoorbeeld de suggestie wel eens gedaan om de uitvoering van de heffing van en voor het waterschap over te nemen.

Kortom, heel enthousiast om in te stemmen met de ontwerpbegroting en het niet indienen van een zienswijze zijn we niet.