21 december 2015

Opleggen gedoogplichten Projectplan Witteveensleiding

Op 17 december jl. heeft het Algemeen Bestuur (AB) unaniem ingestemd met het opleggen van de verplichting tot het gedogen van uitvoering van werkzaamheden aan de Witteveensleiding met gebruikmaking van percelen van de heren A.J.M. ten Have en W.H. Marsman. Een tijdelijke werkstrook is nodig om het Projectplan Witteveensleiding te kunnen uitvoeren.

Zowel de heer Ten Have als de heer Marsman heeft gebruik gemaakt van het inspreekrecht aan het begin van de vergadering van het AB op de hiervoor genoemde datum. Helaas was de toonzetting van hun betogen scherp. Aangevoerde argumenten om geen gebruik van hun grond toe te staan, waren onder andere:

- Niet akkoord i.v.m. dierenwelzijn en gevolgen bedrijfsvoering;
- Er moeten betrouwbare, vooraf gecontroleerde producten afgeleverd worden;
- Afnemer wil geen producten meer als maaisel op de wal gedeponeerd wordt;
- Herinrichting heeft wel degelijk direct gevolgen;
- Maaisel deponeren zou niet meer van deze tijd zijn;
- Zij gaan alleen akkoord als het maaisel direct wordt afgevoerd;
- Zij zouden geen contact gehad hebben met de projectleider;
- Waterschap garandeert niet dat er geen gevaarlijke stoffen in het maaisel zitten;
- Waterschap zou arrogant handelen;
- Het AB zou niet beschikken over de juiste en volledige informatie.

Wij betreuren het dat dergelijke bewoordingen gebruikt zijn. Diverse fracties hebben aangegeven zich niet te herkennen in de woorden van insprekers dat wij niet beschikken over de juiste en volledige informatie om een verantwoord besluit te kunnen nemen. Het Algemeen Bestuur heeft die indruk zeer zeker niet. Ook het Dagelijks Bestuur (DB) heeft ontkend dat dit zo zou zijn.
Totdat daadwerkelijk het tegendeel bewezen wordt, vertrouwd ook de SGP erop dat wij over de goede informatie beschikken om besluiten te kunnen nemen.

Dat de problematiek van de wijze van beheer en onderhoud te vaak aan de orde komt, is bekend. De SGP heeft daar diverse keren aandacht voor gevraagd. Ook andere fracties wijzen daar met enige regelmaat op. Daarom zijn er inmiddels enkele evaluaties geweest over mogelijke aanpassingen. Omdat wij echter nu kort voor de fusie met Waterschap Reest en Wieden staan, worden er nog geen grote wijzigingen op dit moment doorgevoerd. Er is bekend dat tussen beide waterschappen ook verschillen in beheer en onderhoud bestaan. Begin 2016 zal eraan gewerkt worden om zo snel mogelijk te bezien welke aanpassingen in het gehele gebied van het nieuwe waterschap doorgevoerd moeten worden.

Voedselveiligheid wordt ook voor de agrarische sector een steeds belangrijker onderwerp. Daarom moeten wij zondermeer oog hebben voor dit probleem. Echter zijn ons op dit moment nog geen gevallen bekend van grote verontreiniging van bagger en/of maaisel dat in het kader van de Beheer en Onderhoudsvisie op de wallen van de aanliggende grondeigenaren of grondgebruikers  wordt gedeponeerd.

Grondgebruikers hebben de wettelijke plicht om het maaisel en de bagger te accepteren op de slootkant.

Omdat door het Dagelijks Bestuur gehandeld is conform vastgesteld beleid ziet de SGP, evenals de andere partijen, op dit moment geen reden om niet in te stemmen met het opleggen van gedoogplicht om het Projectplan Witteveensleiding te kunnen uitvoeren.