21 november 2015

Optimalisatie slibgisting Zwolle

Op 19 november jl. heeft het Algemeen Bestuur (AB) een krediet van € 10.543.000 beschikbaar gesteld voor optimalisatie van de slibgisting op de rioolwaterzuivering in Zwolle. De capaciteit moest uitgebreid worden, mede om straks het slib van de zuivering uit Kampen ook te verwerken. Het is namelijk de bedoeling om al het slib uit het werkgebied van Waterschap Groot Salland te verwerken in Zwolle en Deventer.

Allereerst de vraag waarom op 17 september jl. voor Zwolle en Deventer resp.
€ 2.380.000 en € 2.140.000 beschikbaar gesteld is voor groot onderhoud de slibontwateringsinstallaties en nu dit voorstel voor ons ligt. Was het niet logischer geweest dat in één voorstel te verwerken? Of werd het bedrag dan te fors? ( Door de portefeuillehouder is gezegd dat het deel dat toen voor Zwolle gevraagd is, geheel los staat van waarvoor in deze vergadering krediet gevraagd wordt, hoewel het betrekking heeft op dezelfde locatie).

Dit voorstel vloeit voort uit eerdere besprekingen over de weg die wij willen inslaan met de rioolwaterzuiveringsinstallaties (RWZI's). In het vastgestelde Integraal Zuiveringsplan (IZP) is dit ook uitvoerig besproken.

De insteek die nu gekozen wordt, is een verdere uitwerking hoe dit plan opgepakt en uitgevoerd gaat worden. Het benodigde bedrag wijkt fors af van hetgeen is opgenomen in de concept meerjarenbegroting 2016-2019. Toch doet het ons goed dat de impact op de exploitatierekening desondanks lager lijkt uit te komen dan in de al genoemde concept meerjarenbegroting is verwerkt.

We lezen dat nog geen rekening gehouden is met bijdragen van derden. Wel lijkt er nog een mogelijkheid te zijn dat er nog een bijdrage van de verzekering mogelijk is door het niet vervangen van Raalte na de explosie die daar in 2012 op de RWZI heeft plaats gevonden. Wij vertrouwen erop dat u ons op de hoogte houdt van daarover verkregen zekerheden. Ook nemen wij aan dat goed gekeken is of wordt naar eventuele subsidies. (Hierop is tijdens de vergadering geantwoord dat daar goed naar gekeken is, maar dat er helaas geen subsidies voor dit project te verwachten zijn).

Het is een enorm bedrag waarvoor portefeuillehouder Oggel in zijn laatste vergadering krediet voor vraagt. Toch is het in overeenstemming met hierover in eerdere vergaderingen gemaakte afspraken.

De SGP stemt dan ook in met het beschikbaar stellen van een krediet van € 10.543.000 voor de optimalisatie slibgisting RWZI Zwolle.

.