8 mei 2024

Position paper Water en bodem sturend

Op 16 april 2024 heeft het gehele Algemeen Bestuur (AB) ingestemd met het vaststellen van het Position paper ‘water en bodem sturend’. Het doel ervan is om onze positie, rol en standpunten in gebiedsprocessen en programma’s duidelijk te maken vanuit onze verantwoordelijkheid voor het waterbeheer. In een drietal informerende bijeenkomsten (Deltabijeenkomsten) is het Algemeen Bestuur hier bij volop betrokken geweest.
In het concept ter vaststelling stonden meerdere jaartallen. Middels een amendement is voorgesteld die jaartallen eruit te halen. Dit heeft het Dagelijks Bestuur overgenomen. Dat is een goede zaak, hoewel daar wel wat verschillend over gedacht werd. De SGP is zeker ingenomen met aanname van dat amendement. Wij kunnen namelijk nog geen van allen de gevolgen ervan overzien wanneer die data erin zouden blijven staan.

Voorzitter, voor ons ligt het Position paper ‘water en bodem sturend’ ter vaststelling. Natuurlijk is het goed om vooruit te kijken, maar als ik lees dat we tot 2100 vooruit willen kijken, dan denk ik dat dit een illusie is. Wij mensen denken wellicht veel te kunnen, maar dit is in onze ogen onmogelijk. Hoe vaak zien we niet dat voorspellingen niet uitkomen. Wij geloven dat God alles bestuurt, maar Hij blaast regelmatig in hetgeen wij verwachten. Laten we ons maar wat meer bezig houden met de kortere termijn. Natuurlijk mag wat verder in de toekomst gekeken worden, maar laten we daar niet met al te grote stelligheid mee bezig gaan.

Dat wij als waterschap wat meer een leidende positie willen innemen op terreinen die ook ons waterschap aangaan, is naar onze mening een goede zaak. Terecht schrijft u te willen staan voor “een bestuurscultuur van partnerschap en wederkerigheid”. Haal daarbij ook vooral kennis op van de terreinbeheerders én (agrarische) ondernemers én van de bewoners. Zij hebben vaak het beste in beeld wat er speelt in een bepaald gebied. Benut die gebiedskennis.

In het ruimtelijk domein wilt u het principe ‘water en bodem sturend’ toepassen bij ontwikkelingen. Dat is een goede zaak, want naar onze mening wordt er nog te vaak gebouwd in gebieden, die daarvoor niet geschikt zijn. Vorige week (04-04-2024) waren we o.a. in het dorp Reeve.

Bouwen in Reevediep

Wij hadden de indruk dat de meesten van ons positief waren over hoe daar gebouwd wordt. Wij werden er niet enthousiast over. In dergelijke laaggelegen gebieden moet je niet willen bouwen. Diezelfde dag kregen we ook een appbericht van SGP collega’s in waterschappen dat de Gemeente Zuidplas mogelijk een nieuw dorp wil bouwen van 8.000 woningen in zo ongeveer het laagste gebied van Nederland. Ook dat bewijst dat er voor de waterschappen nog veel werk aan de winkel is richting gemeenten.

Het is goed dat wij onze kennis willen inbrengen in diverse overleggen. Tegelijkertijd willen wij benadrukken de landbouwgronden in de veenweidegebieden zo lang mogelijk bruikbaar te willen houden voor de agrarische sector.

Veenweidelanschap 5

Omzetten in natuur is voor ons een schrikbeeld. Als ik bijvoorbeeld zie hoeveel grond in de omgeving van de Oldematen en Veerslootlanden er nu als een wildernis uitziet, terwijl dat voor ongeveer 40 jaar terug nog volop gebruikt werd door de landbouw. Dat doet mij pijn.

Olde Maten Rouveen-1

We willen volgens het voorstel een betaalbaar en toekomstbestending waterbeheer. Vooral dat eerste wil de SGP sterk benadrukken.

Wij schrikken ervan dat u schrijft “Vanaf 2030 willen wij het systeem van dijken, weteringen en gemalen niet verder aanpassen aan klimaatverandering. Nota bene, 1 van de belangrijkste kerntaken van een waterschap. Dat gaat ons veel te ver. Daarom was het de bedoeling van de fracties Ongebouwd en SGP om een amendement in te dienen om dat stuk te schrappen.
Maar intussen is er een amendement van meerdere fracties opgesteld dat ook onze instemming heeft. Daarom is die van zojuist genoemde fracties niet meer ingediend.