16 februari 2019

Procesvoorstel nieuwe kostentoedeling watersysteembeheer

Op 18 december 2018 heeft het Algemeen Bestuur (AB)  onder andere het procesvoorstel om te komen tot een nieuwe kostentoedeling watersysteem besproken. Er is een wettelijke plicht om de kostentoedelingsverordening één keer in de vijf jaar te herzien. Het is een ingewikkeld onderwerp waar het nieuwe waterschapsbestuur al snel aan de slag moet. Dat is de voornaamste reden waarom er bij de meeste partijen geen draagvlak is om de datum naar voren te halen naar 1 januari 2020.

De noodzaak om aan het werk te gaan voor een nieuwe kostentoedeling watersysteembeheer wordt steeds urgenter. Denk bijvoorbeeld aan de recente uitspraak van de Hoge Raad dat de extra heffing voor wegen beperkt moet blijven tot het verharde deel. Ook de toename van stedelijk water leidt in onze ogen tot stevige verschuivingen. (We hoeven alleen maar even te wijzen op het agendapunt dat hierna op de agenda staat).

De kostentoedeling is een ingewikkeld proces en dat moet zorgvuldig doorlopen worden. Wanneer we willen dat het per 1 januari 2020 gebruikt kan worden, dan moeten wij met grote spoed de eerste stappen zetten. De waterschapsverkiezingen komen er aan. Voor een nieuw bestuur is dit niet een agendapunt om zo even op te pakken.

Daarom staan we voor een moeilijk dilemma. Inmiddels is namelijk ook bekend dat de voorstellen van de Unie van Waterschappen over de Commissie Aanpassing Belastingstelsel in de ijskast gezet zijn. Het zojuist genoemde arrest over de wegen betekent alleen al een stijging van 3,3% voor de tarieven van landbouw. Dat hoort niet alleen op het bord van landbouw te komen. Er moet dus zo snel mogelijk actie ondernomen worden.

Misschien valt er helaas niet aan te ontkomen en zullen we noodgedwongen moeten instemmen met een ingangsdatum van 1 januari 2021 voor een nieuwe kostentoedeling.

Voordat we ons definitief besluit nemen, vernemen we graag de reacties van de andere partijen en de reactie daarop van het Dagelijks Bestuur(DB).

(Noot redactie: DB en de meeste fracties achten 1 januari 2020 niet haalbaar).