14 maart 2018

Project Nijeveen-Kolderveen

Op 13 maart 2018 is aan  het Algemeen Bestuur (AB) voorgesteld om het “Watergebiedsplan landbouwgebied rondom Nieuwveense Landen” vast te stellen. Daarnaast om een krediet beschikbaar te stellen van
€ 330.000 voor het verder uitwerken en aanbestedingsgereed maken van de werken.

Er waren enkele zienswijzen tegen de plannen ingediend. De belangrijkste was van Melkveebedrijf Santing. Een prachtig bedrijf dat volgens eigenaren zwaar getroffen wordt door opnieuw een peilverhoging in een deel van het naastgelegen natuurgebied (de bufferzone).
Volgens hydrologen zal er geen nadeel voor Santing optreden, maar zij bestrijden dat.
Meerdere fracties, waaronder de SGP, hebben aangedrongen op uitstel om opnieuw overleg  te voeren, ook met de provincie en Natuurmonumenten.

Vooraf willen wij aangeven het erg te betreuren dat men niet meer met elkaar in gesprek is. Ook moet duidelijk zijn dat een agrariër het zelden mooi vindt, wanneer men grond van hem wil hebben. Dat geldt te meer voor een stukje van de huiskavel, al is dat maar ongeveer een halve hectare. Daar hebben wij veel begrip voor. Maar soms moet er ook iets gebeuren in het algemeen belang. In die moeilijke afweging zitten we ook hier.

Wij hebben begrepen dat indiener van de zienswijze de gevolgen terdege ondervindt van nabij gelegen Natura 2000 gebied, ook van eerder getroffen peilverhogingen ongeveer vijftien jaar geleden. De waterpeilen staan zeer hoog, waardoor efficiënt boeren niet eenvoudig is. De druk zal constant gevoeld worden op zijn bedrijf.
En dan is het niet zo eenvoudig om maar even te accepteren, dat men grond van deze mensen wil hebben voor de voorgenomen plannen. Wij voelen daarin echt met hen mee.

Maar wanneer de andere landbouwers in het gebied wel positief zijn, moeten we proberen tot een oplossing te komen.

Als de Provincie Overijssel en Natuurmonumenten dan zo graag peilverhoging willen, dan zouden zij misschien de knip wel moeten trekken om dit bedrijf uit te kopen.
Overigens willen wij nog wel opmerken, dat wij echt niet staan te juichen over al die onttrekkingen van landbouwgrond ten gunste van natuur. Wij zien liever de mooie landbouwpercelen dan de vaak verwilderde percelen natuur.

Hier is dus wat ons betreft sprake van een fors dilemma. De indiener van de zienswijze krijgt zeker te maken met nadelige gevolgen en de overige landbouwbedrijven verwachten wel positieve gevolgen van de voorgestelde maatregelen.

Kunnen partijen, en daar betrekken we ook de provincie en Natuurmonumenten bij, niet proberen om toch te komen met een voor alle partijen aanvaardbare oplossing. De SGP wil daar nog wel op aandringen.

In het voorstel op pag. 3 onder ‘Risico’s’ stelt u dat wanneer we niet tot overeenstemming komen, gedoogplicht opgelegd zal worden. Is dat wel mogelijk wanneer wij de beoogde grond voor uitvoering van de plannen in eigendom willen hebben? Moet er dan geen onteigeningsprocedure worden opgestart?

Gehoord de reacties van een aantal partijen heeft het Dagelijks Bestuur (DB) er uiteindelijk mee ingestemd het voorstel terug te nemen en de besluitvorming met twee maanden uit te stellen. In die tussentijd zal het DB weer met alle betrokken partijen in gesprek gaan om te proberen toch tot een voor allen aanvaardbare oplossing te komen.