20 december 2012

Projectplan B&O visie Rouveen

In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van 20 december jl. is het projectplan voor de realisatie van de onderhoudsinrichting volgens de Beheer & Onderhoudsvisie (B&O visie) vastgesteld voor het deelgebied Rouveen. Het waterschap vindt de huidige werkwijze een probleem, maar de ingelanden ook? De kosten moeten beheersbaar blijven maar het moet ook draagvlak hebben bij de grondeigenaren.

Als wij het goed begrijpen, wil het waterschap de huidige situatie aanpassen omdat deze ongewenst is. Maar wie vindt de wijze waarop nu gewerkt wordt, echt een probleem? Zijn dat de ingelanden, het waterschap zelf of beide? Wij horen of lezen daar weinig over. De huidige onderhoudsroutes kunnen, voor zover wij weten, prima gebruikt worden door groot materiaal.

Wij hebben gelezen dat aangelanden konden kiezen tussen een viertal opties. Wat de uitkomsten daarvan geweest zijn, daar lezen wij echter niets van. Het komt op ons toch enigszins over als het uitgeven van geld waarvan de noodzaak niet echt is aangetoond.

Is het echt nodig dat de watergangen van beide zijden bereikbaar zijn voor onderhoud? Misschien is het goed om dat punt ook goed te beoordelen bij de evaluatie van de B&O visie.