3 april 2014

Projectplan en krediet Witteveensleiding

In de vergadering van het Algemeen Bestuur op 3 april jl. is opnieuw gesproken over het Projectplan en krediet Witteveensleiding. In februari 2014 was er veel weerstand tegen dit plan. Er is opnieuw met de belanghebbenden gesproken. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat het plan in overeenstemming is met vastgesteld beleid en dat dit plan doorgang kan vinden.

Op 20 februari jl. is dit punt ook behandeld. Diverse insprekers hebben toen aangegeven grote moeite te hebben met de in dit voorstel opgenomen plannen. Ook communicatie zou onvoldoende of slecht geweest zijn. Mede om de grote onvrede die uit de betogen van de insprekers naar voren kwamen, is ook aangegeven dat Waterschap Groot Salland (WGS) nog weer het gebied in zou moeten gaan om uitleg te geven.

Wij moeten een paar zaken vooraf vaststellen.

• De vastgestelde Beheer & Onderhoud (B&O) visie kan niet zo maar aan de kant geschoven worden bij uitvoering van dit project.
  • Er zijn na 20 februari opnieuw gesprekken gevoerd met insprekers, bezwaarmakers en andere belangstellenden.

Wij hebben kennis genomen van de vervolggesprekken. Helaas hebben die nog niet alle bezwaren kunnen wegnemen. Dat betreuren wij. Wij komen nu tot de conclusie dat het vastgestelde beleid is uitgelegd en dat er wel wat meer begrip is gekregen. Maar helaas hebben wij ook de indruk dat dit jammer genoeg niet bij iedereen het geval lijkt te zijn.

Toch zien wij geen andere weg dan dit voorstel nu te steunen. Volgens ons zijn maximale handreikingen gedaan om tot overeenstemming te komen. Mochten er onverhoopt wel nadelige gevolgen van de plannen ondervonden worden, dan heeft zowel het Dagelijks Bestuur als personeel van WGS duidelijk aangegeven dat de weg open ligt om die schade vergoed te krijgen. Maar uiteraard hopen wij dat in de praktijk mag blijken dat die schade er niet komt of minimaal zal zijn.