24 september 2022

Projectplan en realisatiekrediet WOM Buitenpolder achter Kuinre

Op 20 september 2022 heeft het Algemeen Bestuur (AB) unaniem ingestemd met het vaststellen van het Projectplan Waterwet ‘Project Buitenpolder achter Kuinre’ en het ‘Peilbesluit Buitenpolder achter Kuinre’.
Verder wordt een verzoek ingediend bij de provincie Overijssel waardoor voor een gedeelte van dat gebied de overstromingskans van eens in de tien jaar wordt vergroot van vijf procent naar dertig procent.
Voor de uitvoering van dit project is een realisatiekrediet van € 2,73 miljoen beschikbaar gesteld. Er loopt nog een aanvraag voor NPLG (Nationaal Programma Landelijk Gebied) subsidie.

Het ontwerpplan en ontwerppeilbesluit voor het project Buitenpolder heeft ter inzage gelegen. Het doet ons goed dat daar geen zienswijzen tegen ingediend zijn. Wij gaan er dan vanuit dat er draagvlak is voor de uit te voeren werkzaamheden. Wij vertrouwen erop dat dit gebied daardoor ook in de toekomst door onze agrariërs vooral gebruikt kan blijven worden als grasland.

Buitenpolder

Flexibel peilbeheer uitwerken kan daar een belangrijke bijdrage aan leveren. Waar in het verleden nogal eens stuwen werden verwijderd, zijn wij er zeer content mee dat de visie daarop naar onze mening de laatste jaren echt anders is. Ook hier lezen we van renoveren en (gedeeltelijk) automatiseren van 7 stuwen.

Stuw

Wij hebben gelezen dat er NPLG (Nationaal Programma Landelijk gebied) subsidie is aangevraagd. Wij hopen dat we binnenkort een brief van u mogen ontvangen dat daaruit een mooi bedrag wordt toegezegd.

Helaas zijn de kosten ook hier weer hoger uitgevallen dan voorheen geraamd werd. Oorzaken zijn overal hetzelfde. Wij wijzen er ook bij dit voorstel op dat dit in elk geval voor de korte termijn aanleiding moet zijn om nieuwe plannen te temperen.

De SGP kan instemmen met de beslispunten bij dit voorstel.