3 november 2015

Ruimte voor de Vecht 2016-2018

Op 29 oktober jl. heeft het Algemeen Bestuur (AB) kennis genomen van de uitwerkingen van het vervolgprogramma Ruimte voor de Vecht 2016-2018. Met inachtneming van de door de verschillende fracties gemaakte opmerkingen, die nu nog niet tot aanpassingen hebben geleid, is dit programma in deze vergadering vastgesteld.

Aan de Vecht worden allerlei veranderingen doorgevoerd. Sommige zijn gewoon voorgeschreven in het kader van de Kaderrichtlijn Water (KRW). Dan zal er het een en ander gedaan moeten worden. De SGP is van mening dat het waterschap zich zoveel mogelijk moet beperken daarvoor eigen middelen in te zetten. Er wordt bijvoorbeeld verwezen naar zaken die in Dalfsen (Waterfront) en Hardenberg (wij weten dat dit behoort tot waterschap Vechtstromen). Dat soort zaken moet men financieel vooral bij derden laten liggen. Actieve inzet van middelen van Groot Salland en gericht op recreatie, is voor ons ook niet direct voor de hand liggend. Meeliften op in gang gezette zaken, die ook nuttig zijn voor het waterschap, is natuurlijk een wat ander verhaal.

Op een aantal plaatsen wordt ook ingegaan op (verdere) ontstening van de Vecht. Als WGS hebben wij toch nabij de A-28 een proefproject lopen? De SGP was daar toentertijd heel sceptisch over. Maar er is toen toch ook afgesproken dat er na de pilot geëvalueerd zou worden, voordat er eventueel een volgend stuk ontsteend zou worden? Kunt u ons toezeggen dat wij die evaluatie krijgen, voordat er plannen ontwikkeld worden voor ontstening van een ander deel van de Vecht?

Tot zo lang hebben wij grote moeite met opnemen van bedragen in de begroting voor verdere ontstening van de Vecht.