25 november 2014

SGP Groot Salland blijft tegen fusie waterschappen

De Dagelijkse Besturen (DB) van de waterschappen Groot Salland en Reest en Wieden stellen aan de Algemene Besturen (AB) van de beide waterschappen voor om een fusie aan te gaan per 1 januari 2016. Dit heeft de fractie van de SGP in Groot Salland niet verrast, maar zij is er wel teleurgesteld over. Het brengt politiek niet dichter bij de burger. Fusies zijn nooit, maar zeker in overheidsland niet zonder risico's en doelen van fusies worden vaak niet gehaald.

Wat is er veranderd sinds begin 2012?

Voor de vergadering van het AB op 5 april 2012 stond de samenwerking van de waterschappen in Rijn-Oost verband op de agenda. De Dagelijkse Besturen van Groot Salland en Reest en Wieden kwamen toen nog tot de conclusie dat zij vooralsnog niet met een voorstel tot fusie komen. Er staat: "Fusie is echter geen garantie voor succes qua doelmatigheid. Het  samenvoegen van organisaties leidt in de praktijk lang niet altijd tot de verwachte besparingen en meer bureaucratisering ligt dikwijls op de loer." Wij geloven niet dat dit nu anders zal zijn.

Politiek dichter bij de burger

Politiek moet dichter bij de burger gebracht worden, is een veel gehoorde opmerking in deze tijd. Hoe zullen wij dat doen met een AB dat misschien enkele meer personen omvat dan het Waterschap Groot Salland (WGS) -25 personen- maar in een gefuseerd waterschap een gebied bestrijkt van Deventer tot bijna aan Assen toe? Dat is volgens de SGP een onmogelijke opgave.

Risico's aan fusie

Het DB van WGS erkent dat er risico's zitten aan een fusie. Een belangrijk punt is daarom dat de gebiedsoriëntatie geborgd moet zijn. Wij lezen er wel iets over in het rapport, maar het blijven vrij algemene opmerkingen. Er wordt ook op gewezen dat het in fusieprocessen als bijvoorbeeld in sectoren als onderwijs en zorg vaak niet lukt om op een goede manier vorm en inhoud te geven aan de leerling en zorgvrager. Wij vragen ons dan ook echt af waarom dit wel zou lukken in waterschapsland.

Doelen fusie vaak niet gehaald

Vele rapporten zijn er verschenen die aangeven dat beoogde doelen van fusies, herindelingen in het openbaar bestuur niet hebben geleid tot de verwachte verdere professionalisering van het bestuur, verwachte kostenbesparingen niet behaald worden. Het Coelo (Centrum voor onderzoek van de economie van de lagere overheden) heeft bijvoorbeeld eind juni 2014 een rapport gepubliceerd van de financiële voordelen van herindeling van gemeenten in ons land. De conclusie was duidelijk. "Gemeentelijke herindelingen in de periode 1997–2011 hebben geen enkel waarneembaar effect gehad op de hoogte van de totale gemeentelijke uitgaven". Waarom zou dit bij een fusie van waterschappen anders zijn?

Mening inwoners belangrijk

De SGP vindt het gewenst dat de mening van de ingezetenen gehoord zou worden, voordat een dergelijk ingrijpend besluit genomen wordt. De waterschapsverkiezingen van D.V. 18 maart 2015 zouden daarvoor een geweldige kans zijn. De grote meerderheid van de algemene besturen heeft echter ingestemd met het nemen van een besluit over wel of niet fuseren van de waterschappen Groot Salland en Reest en Wieden op D.V. 3 december aanstaande.

De SGP hoopt dat de lezers, wellicht ingezetenen van de genoemde waterschappen, hun vertegenwoordigers in de algemene besturen gaan bevragen op de meerwaarde van de beoogde fusie.