27 juni 2013

SLIK-installatie en noPILLS

In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van 27 juni jl. is ons gevraagd in te stemmen de beschikbaarstelling van een krediet van € 70.000 om de SLIK installatie direct weer in gebruik te nemen. Dat is nodig om terugbetaling van subsidie te voorkomen. Daarnaast is voorgesteld om in te stemmen met deelname aan het INTERREG project "noPILLS'.

Door het Waterschap (WGS) is samen met de Isala klinieken een proefinstallatie  op praktijkschaal opgezet voor de verwijdering van medicijnresten en andere probleemstoffen uit het ziekenhuisafvalwater van de Isalaklinieken te Zwolle. Dit  om meer inzicht te verkrijgen in de werking, kosten, bedrijfsvoering en overige operationele aspecten van de toegepaste technieken en een verbetering van de waterkwaliteit te bewerkstelligen in Zwolle en omgeving

Deze installatie heet de SLIK-installatie wat staat voor Sanitaire Lozing IsalaKlinieken.

INTERREG is een Europese subsidieregeling voor innovatieve en duurzame projecten die Europa sterker maken en noPILLS is een project van de Europese samenwerking in verschillende landen. Het doel daarvan is het verminderen van de verontreiniging in de wateren van farmaceutische residuen.

Helaas moeten wij, zonder dat een belangrijke partner – Isala- nog verder wil bijdragen in de exploitatie, de SLIK installatie weer opstarten om het risico van subsidieterugbetaling te voorkomen.

Dit betekent naar onze mening dat wij geen andere keus hebben dan deze installatie weer in bedrijf te stellen.

Verder wordt voorgesteld deel te gaan nemen aan noPILLS. Daaraan zijn door WGS drie voorwaarden verbonden. Hoe schat het DB de kans in dat aan deze voorwaarden voldaan zal worden?

En hoe groot wordt de kans ingeschat dat er een partij gevonden wordt voor de cofinanciering van € 74.000?