3 april 2014

Toekomstperspectief en fusieverkenning

In de vergadering van het Algemeen Bestuur op 3 april jl. is gesproken over het opstellen van een toekomstperspectief voor Waterschap Groot Salland (WGS). Tegelijkertijd zal dan ook een fusieverkenning van WGS met Waterschap Reest & Wieden (WRW) verricht worden. Op onderdelen wat meer samenwerking zoeken, is prima, maar tegen een fusie zeggen wij zonder meer nee.

De discussie over een eventuele fusie steekt iedere keer weer de kop op. Jammer, want dan blijft er een bepaalde onzekerheid boven alles hangen. In april 2012 is nog geconcludeerd dat wij niet wilden fuseren. De SGP was en is daar mee ingenomen. Wij zijn van mening dat zo kort daarna zo'n discussie niet weer gevoerd moet worden, ook al is die nu duidelijk aangezwengeld door WRW.

In haar stuk spreekt WRW ook nog over het regeerakkoord dat 10-12 waterschappen een goed aantal zou zijn. Echter, daarover is inmiddels door de minister gezegd, dat dit voor haar geen noodzaak meer heeft. Laten wij er dan ook niet aan beginnen.

Wij hebben er veel vaker gezegd, niet te geloven in kostenbesparingen door grotere organisaties. Diverse rapporten met betrekking tot openbaar bestuur, maar ook in het bedrijfsleven, geven juist aan dat grotere organisaties helemaal niet goedkoper en efficiënter werken. Afstand tot inwoners en alle andere categorieën belastingplichtigen wordt alleen maar groter. Gebiedskennis wordt altijd (of bijna altijd) minder. Kortom, in onze ogen weinig redenen om nu wel te gaan fuseren.

Als wij de stukken zo lezen dan lijkt het wel dat men er heel veel vaart achter wil zetten. Dat is enerzijds begrijpelijk, omdat zoals gezegd is, alleen al een werken aan een toekomstverkenning ook weer een stuk onzekerheid geeft. Maar dat betekent voor ons toch niet om de fusieverkenning er maar gelijk bij aan te pakken. Wij vrezen dat dan toch veel te gretig richting een fusie wordt gewerkt. Die indruk houden wij bij lezing van de stukken. Dan moet het helaas maar wat langer duren, maar wij hopen uiteraard dat in juni de conclusie zal luiden dat Groot Salland nog voldoende toekomstperspectief voor zich zelf ziet.

Wij kiezen uit overtuiging voor optie 1 (dat is alleen het opstellen van een toekomstperspectief).

(N.B. De andere partijen in ons AB hebben gekozen voor de variant van het tegelijk werken aan het opstellen van een toekomstperspectief voor WGS en een fusieverkenning van de waterschappen Groot Slland en Reest & Wieden.)