26 november 2010

Uitvoeringskrediet Ruimte voor de Rivier

In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van 25 november 2010 is een uitvoeringskrediet beschikbaar gesteld voor werken in het kader van Ruimte voor de Rivier. Vragen hebben wij vooral nog gesteld over de risico's die het waterschap loopt, ondanks dat de kosten door het Rijk vergoed worden. Ook hebben wij aandacht gevraagd voor het omstreden verondiepen van een zandwinplas.

We beslissen hiermee over een project wat heel veel geld kost, maar deze kosten krijgt het Waterschap Groot Salland (WGS) allemaal weer vergoed van het Rijk, omdat dit een onderdeel is van nationale maatregelen ter bescherming tegen hoog water.

Wij lezen in het voorstel dat WGS jaarlijks een voorschot van het Rijk zal ontvangen.

• Is dat voorschot zodanig groot, dat wij daardoor renteverliezen ten laste van WGS kunnen voorkomen?

Het bedrag waarvoor het vergund wordt, zal met 7,5% verhoogd worden voor afdekking van de risico's. Wij lezen wel zo mooi, dat verwacht wordt dat deze toeslag voldoende is. Nergens is echter te lezen waaruit die risico's kunnen bestaan.

Wij kunnen op deze manier eigenlijk niet beoordelen of dit ook voor het AB tot de acceptabele risico's behoort.

• Kan het Dagelijks Bestuur (DB) daar meer inzicht in verschaffen?

Bij de werkzaamheden in de Scheller- en Oldeneler Buitenwaarden lezen wij dat één van de drie belangrijkste werken is het verondiepen van een zandwinplas is. Het DB weet misschien wel beter dan ons, dat dergelijke plannen maatschappelijk niet onomstreden zijn en dan drukken wij ons nog voorzichtig uit.

• Waarom wordt die zandwinplas verondiept?

• Is het risico van het storten van vervuilde grond goed afgedekt?