2 november 2017

Uitvoeringsstrategie duurzaamDOEN

Op 31 oktober jl. heeft het Algemeen Bestuur (AB) de Uitvoeringstrategie duurzaamDOEN besproken. Achter diverse onderdelen van de denkrichting was een activiteitenoverzicht gevoegd. We zullen op dit terrein het een en ander moeten doen. Realistische kijk op de mogelijkheden die zich aandienen, blijft belangrijk.

Aan de vermelding bij portefeuillehouder (de namen van drie dagelijks bestuursleden staan erbij) kun je al zien dat dit onderwerp nagenoeg het hele waterschap raakt. 31 januari jl. hebben wij het beleidskader voor duurzaamDOEN vastgesteld. Nadrukkelijk is toen overeengekomen te streven (meerderheid was er niet voor om dat als hard gegeven door te voeren) naar energieneutraal zijn in 2025.

Als waterschap een voorbeeldfunctie proberen te vervullen, is prima. Het mag echter geen doel op zich worden. We moeten goed blijven kijken naar bijvoorbeeld de terugverdientijden voor investeringen die we moeten doen om te verduurzamen.

Terloops wordt ook genoemd bijvoorbeeld de aanleg van zonneweiden. Als SGP willen wij daar absoluut geen goede, bruikbare landbouwgronden voor beschikbaar stellen. Plaatsen van windturbines op onze eigendommen, zijn we wat ons betreft ook zeer terughoudend in. Er is vaak weinig draagvlak voor op plaatsen waar men die wil neerzetten. Dan kweek je als waterschap echt geen goodwill.

Wij betreuren het dat lokale terugwinning van fosfaat nog onvoldoende rendement oplevert. Met de gegeven uitleg daarover, kunnen wij op dit moment wel instemmen met de voorgestelde werkwijze.

In het verleden hadden wij al eens de indruk gekregen dat er al meer mogelijk was met het winnen van cellulose op zuiveringen. Helaas lezen wij nu dat voorgesteld wordt nog maar op één RWZI (Dalfsen) een fijnzeef-installatie te koppelen. Dit is dus helaas nog niet echt klaar voor de praktijk?