7 februari 2015

Voorkeursrichting buitenpolders Kampereilanden

In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van 5 februari jl. is ons gevraagd in te stemmen met het besluit van het Dagelijks Bestuur (DB) voor de uitwerking van de robuuste variant voor de Willem Meijer- en Stikkenpolder en de noordelijke polders van de Mandjeswaard. Daarnaast om akkoord te gaan met uitwerking van de maatwerkvariant voor de Zwarte Meerpolder. Dijken in deze gebieden voldoen nu niet. Voor beide oplossingen is draagvlak bij de inwoners van de polders. Dat vindt de SGP van groot belang.

Dit betreft volgens het voorstel niet meer dan het kennis nemen van het Dagelijks Bestuur (DB) om in te stemmen met de uitwerking van de robuuste variant als voorkeursrichting voor de Willem Meijer- en Stikkenpolder en de noordelijke polders van de Mandjeswaard. Daarnaast de uitwerking van de maatwerkvariant als voorkeursrichting voor de Zwarte Meerpolder.

Uit de stukken komt duidelijk naar voren dat in dit gebied de dijken niet op orde zijn. Angstig is het voor de bewoners van deze gebieden geweest begin januari 2012. Er hebben intussen verschillende gesprekken en bijeenkomsten plaatsgevonden. De stuurgroep IJssel-Vechtdelta heeft gekozen voor het "robuuste pakket". Het college van Kampen is daar ook mee akkoord gegaan. Maar ook heel belangrijk is, dat er draagvlak in het gebied is voor de "robuuste variant".

Verder lezen wij dat er eveneens draagvlak is voor de maatwerkvariant in de Zwarte Meerpolder. Een belangrijk onderdeel daarvan is de instandhouding van de huidige ontheffingen voor het beweiden van de slaperdijk door rundvee.  We hebben gelezen dat intrekking daarvan op grote weerstand stuitte. Prima dus, dat de huidige werkwijze voortgezet kan worden.

Dat WGS de kosten van de traditionele variant voor haar rekening neemt, is logisch. Wij hopen dat het inderdaad uitkomt dat de daarvoor beschikbare geldmiddelen (€ 2,2 miljoen) voldoende zijn. Terecht dat het DB als voorwaarde stelt dat de provincie Overijssel ook moet instemmen met de subsidieaanvraag.

De gemeente Kampen wil een fietspad aanleggen in de Meijer- en Stikkenpolder, zo mogelijk geïntegreerd in de planuitwerking voor de dijkversterking. Een goede zaak om werk met werk te combineren. Maar wel zaak om dan de kosten voor ieder goed inzichtelijk te krijgen of te houden.