24 januari 2015

Voortgang fusie WGS en WRW

In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van 22 januari jl. zijn diverse zaken behandeld die van belang zijn voor overleg dat met de provincies Overijssel en Drenthe gevoerd moet worden over de fusie van Waterschap Groot Salland (WGS)  met Waterschap Reest en Wieden. (WRW) Deze instanties nemen uiteindelijk de beslissing over de voorgenomen fusie van de beide waterschappen. Ook voor allerlei zaken waar bij beide waterschappen aan gewerkt moet worden, zijn besluiten genomen.

Voortgang fusie: inzet overleg provincies
In dit overleg zullen in ieder geval aan de orde komen de omvang van de besturen, de statutaire vestigingsplaats, de werknaam en de voorbereidingscommissie. Op die punten zullen wij ingaan na een inleidend stuk.

Op 3 december 2014 is helaas het principebesluit tot fusie genomen. Dat is een gegeven. Een aantal zaken moet op korte termijn geregeld worden, wil 1 januari 2016 als fusiedatum haalbaar zijn. Maar ook al loopt alles heel voorspoedig (voor de voorstanders), dan nog is ons vorige week in de presentatie wel heel duidelijk geworden dat het een complexe zaak is. Zoals ons allen bekend is, staan er D.V. 18 maart a.s. verkiezingen op de agenda voor zowel de waterschappen als ook voor Provinciale Staten. Twee nieuwe dagelijkse besturen moeten gevormd worden na de zojuist genoemde verkiezingen, bij ons in Groot Salland en bij onze fusiepartner Reest en Wieden, maar ook in de provincies Overijssel en Drenthe. Wij kunnen niet in de toekomst kijken, maar met alle versnippering in de politiek zou dat hier en daar maar zo een hele lastige opgave kunnen worden.

In het opgestelde tijdspad is wel naar voren gekomen dat er weinig ruimte is voor vertraging. De meerderheid van dit bestuur heeft heel duidelijk aangegeven dat zij zorgvuldigheid wil vóór een vaste keuze voor 1 januari 2016 als fusiedatum. Nu het fusiebesluit er ligt, is dat ook voor de SGP een absolute voorwaarde.

Omvang en samenstelling Algemeen Bestuur (AB)
Als eerste komt nu de omvang en samenstelling van het algemeen bestuur aan de orde. Het gefuseerde waterschap zal een enorm groot gebied beslaan van Deventer tot in de nabijheid van Assen. In de stukken voor de vergadering van 3 december jl. is te lezen, dat er een krachtig bestuur moet komen. Dat bestuur moet ook goed thuis zijn in het gebied. De gebiedsoriëntatie zou, terecht, van groot belang worden. Dat vraagt nogal wat van een bestuur. Wij hebben ons toen al afgevraagd of u allemaal AB leden wilt die gepensioneerd zijn. Iemand die (bijna) fulltime in loondienst is, is nimmer in staat om te doen wat daar staat.

Voor de SGP is het wel aanleiding om te kiezen voor een maximale omvang van het algemeen bestuur in een gefuseerd waterschap. Dus wij kiezen voor 30 AB leden.

Omvang waterschappen Oppervlakte Inwoners Omvang AB
Groot Salland/Reest en Wieden 257.500 ha 580.000 Nog onbekend
Vallei en Veluwe 245.644 ha 1.115.254 30 leden
Rijn en IJssel 200.000 ha 650.000 30 leden

Groot Salland/Reest en Wieden heeft een oppervlakte van bijna 29% meer dan Rijn en IJssel en bijna 11% minder inwoners dan Rijn en IJssel. Dat waterschap heeft ook 30 leden in het Algemeen Bestuur. Onze fractie pleit daar ook sterk voor.

Dat dan 8 van de 30 geborgde zetels zijn in plaats van 8 van de 29 zetels, is voor ons geen probleem. Bij 8 van 30 is dat nog steeds iets gunstiger dan 7 van de 27 zetels bij het waterschap Vechtstromen.

Omvang Dagelijks Bestuur (DB)
3-5 leden DB in plaats van 2-4 leden is een goede optie.

Statutaire vestigingsplaats
De statutaire vestigingsplaats is voor ons niet van doorslaggevend belang. Toch is van het gefuseerde waterschap meer dan 60% grondgebied van Overijssel. Daarom zou het meest voor de hand liggend zijn dat Zwolle de statutaire vestigingsplaats wordt.

Wij hebben begrepen dat beide provincies in de race zijn om dit binnen hun provinciegrenzen te halen. Als SGP-fractie zijn wij van mening dat dit voor ons geen punt is waar zo veel gewicht aan gehecht hoeft te worden. Laten de provincies in de uiteindelijke afspraken komen tot een gedegen keuze.

De keuze van de statutaire vestigingsplaats bepaalt welke provincie bevoegd is bij toezicht op het nieuwe waterschap en bijvoorbeeld de benoeming van een dijkgraaf. Met meerdere fracties zijn wij van mening dat dit absoluut losgekoppeld moet blijven van de vraag waar het hoofdkantoor van het nieuwe waterschap gevestigd zal worden.

Werknaam
De SGP heeft geen probleem met de voorlopige werknaam waterschap Groot Salland-Reest en Wieden.

Taken, verantwoordelijkheden, bevoegdheden Voorbereidingscommissie
De Voorbereidingscommissie dat bestaan uit de Dagelijkse Besturen van de beide waterschappen. Het voorzitterschap zal bij de dijkgraaf van Reest en Wieden komen omdat die terugtreedt bij de start van het gefuseerde waterschap. Deze punten in dit voorstel zijn wat ons betreft akkoord.

Voortgang fusie: inrichting projectorganisatie en delegatiebesluit
Wat de SGP-fractie betreft, is dit akkoord. Wel blijkt ook hieruit duidelijk, dat het heel ambitieus is wanneer wij 1 januari 2016 als fusiedatum aanhouden.

Helaas moeten de eerste euro's al beschikbaar gesteld worden, maar het DB zal wel antwoorden dat de kost voor de baat uit gaat.

Voortgang fusie: Betrokkenheid algemeen bestuur
Met de opzet van de betrokkenheid tot aan 18 maart a.s. is niets mis. Daarna zal op heel korte termijn afgestemd moeten worden met het nieuwe AB hoe die daar in staat.

Toelichting op onze bijdrage
Wij hebben tegen het fusiebesluit gestemd. Er is echter in meerderheid voor fusie gekozen. Dan moeten wij, hoe wij het fusiebesluit ook betreuren, wel verder werken aan de uitwerking van dat besluit. Daar zullen wij, als de kiezer ons die ruimte gunt, ook de komende tijd op een positief kritische wijze aan meewerken.

Nadat in eerste termijn meerdere fracties aangegeven hadden voor een zo groot mogelijk bestuur te gaan, hebben die uiteindelijk toch aangegeven met 29 AB leden akkoord te gaan. Voor de SGP was toen duidelijk dat een amendement indienen, dat toch voor 30 leden in het Algemeen Bestuur gaat, geen enkele zin zou hebben.

Hier en daar zie je al artikelen langskomen die pleiten voor de keuze van Meppel of Zwolle als plaats voor het hoofdkantoor. Komt men er niet uit, dan kan men altijd voor een goed alternatief kiezen. Daarom de keuze voor een afbeelding van afslag 23 Staphorst bij deze bijdrage.