19 september 2013

Voortgangsrapportage gasveiligheid

In de vergadering van het Algemeen Bestuur (AB) van 19 september jl. hebben wij kennis kunnen nemen van de voortgangsrapportage gasveiligheid. Helaas blijkt er toch wel een en ander aan de hand te zijn op de rioolzuiveringen. Daar wordt flink aan gewerkt om dit op te lossen, maar wij houden nog wel diverse vragen.

Een voortgangsrapportage die goed inzicht geeft van wat er tot nu toe is gedaan. Aan de andere kant wordt je niet echt vrolijk van het lezen van dit rapport. Er blijkt toch wel heel wat aan de hand te zijn geweest op de verschillende zuiveringen. Je kunt je afvragen of er destijds niet te lichtvaardig overgegaan is op het produceren van gas. Wat nu beschreven is over hoe het was, komt op mij tenminste niet zo heel professioneel over.

En helaas lezen wij op pag. 2 nu ook nog dat zowel WGS als de adviesbureaus/aannemers de complexiteit hebben onderschat. Dat roept bij mij de vraag op of wij nu wel op de goede wijze bezig zijn. Ik zou wel eens goed in beeld willen hebben wat de kosten zijn van de gasproductie (met daarin uiteraard een schatting van de te nemen maatregelen) en de opbrengsten of besparingen aan energie.

Tussen de regels door lezen wij volgens mij ook op diverse plaatsen nog over extra kosten, nl. kosten die binnen de exploitatiebegroting worden opgepakt en/of er komt een apart projectvoorstel, kosten die in de meerjarenbegroting zijn opgenomen. Kortom het wordt wel een beetje mistig, vandaar mijn verzoek om baten en lasten eens helder tegenover elkaar te zetten.

Wij waarderen het dat helder en open, ook naar andere waterschappen toe, gerapporteerd en geïnformeerd wordt. Dat laat onverlet dat wij op dit moment met deze rapportage eigenlijk meer vragen krijgen, dan dat er zaken opgelost worden.