5 juli 2016

Vroegtijdig maaien in 2016

De fractie van Water Natuurlijk heeft het Dagelijks Bestuur (DB) op 19 mei jl. een aantal schriftelijke vragen gesteld over een bericht van het waterschap dat zij op 3 mei heeft gepubliceerd. Door de zachte winter was het noodzakelijk om eerder te maaien. Op 28 juni jl.  zaten de vragen en antwoorden bij de ingekomen stukken van het Algemeen Bestuur (AB). De SGP steunt het waterschap om, wanneer het door extra groei noodzakelijk is, eerder te gaan maaien.

Maaiwerkzaamheden worden normaal gesproken uitgevoerd vanaf 1 juni. Door de uitzonderlijk zachte winter zaten sloten al vroeg in het voorjaar vol begroeiing. Dat kan grote gevolgen hebben voor de aan- en afvoer van water. Daarom is het voor de SGP geen vraag, maar noodzaak om eerder te maaien.

Wij moeten er niet aan denken dat het waterschap forse claims aan de broek zou krijgen als gevolg van schade door wateroverlast op agrarische bedrijven. Wij zien de afgelopen weken, vooral in het zuiden van ons land, dat velen naar de waterschappen wijzen en kritisch zijn over het maaien en onderhouden van watergangen door het waterschap.
Volgens een bericht in de Boerderij nr. 40 van 29 juni 2016 adviseert de ZLTO boeren die getroffen zijn door waterschap om, als het maar even kan, het waterschap aansprakelijk te stellen voor de geleden schade.

In  genoemd artikel klinkt ook duidelijk door dat het niet eenvoudig is om de waterschappen daarvoor aansprakelijk te stellen. Maar ook de waterschappen zouden het niet moeten willen dat het, naar de mens gesproken, zo ver komt.  (Wij hebben alles niet in de hand. God regeert en bestuurt alles naar onze overtuiging). Dan zijn er alleen maar verliezers en is er veel imagoschade voor het waterschap.

Wij wijzen ook op gebeurtenissen in de Achterhoek. Ook daar werd volgens veel boeren veel te weinig gedaan aan het beheer en onderhoud van watergangen. Daar worden nog steeds procedures over gevoerd hoewel het gaat om gebeurtenissen in 2010. Gelukkig lezen wij in de Boerderij van eerder genoemde datum dat het waterschap Rijn en IJssel nu wel een beter beheer en onderhoud toepast.
Laat dat ook voor ons een les zijn.

De SGP is voorstander van goed onderhouden watergangen. Schort het aan een goed beheer en onderhoud, dan verzaakt het waterschap in onze ogen één van haar kerntaken.