3 juni 2022

Aanvullend krediet zonnepanelen op RWZI locaties en daken

Op 31 mei 2022 heeft het Algemeen Bestuur (AB) ingestemd met een aanvullend krediet voor zonnepanelen op RioolWaterZuiveringsInstallaties (RWZI’s) en daken. Door gestegen materiaal- en realisatiekosten is het in september 2018 beschikbaar gestelde krediet niet voldoende. De SGP wil zich houden aan de toen gemaakte afspraken. Het daarvoor benodigde extra krediet wil zij beschikbaar stellen. Maar om nu nog meer investeringen hiervoor op te nemen in de meerjarenbegroting 2023-2026, dat gaat onze fractie te ver. Daarvoor willen we eerst meer zicht hebben op de financiën. Dat heeft de SGP, maar ook de fractie Gemeentebelangen Drenthe-Overijssel, in een stemverklaring laten vastleggen.

Wij hebben best wat geworsteld met het voorliggende voorstel. In deze financieel onzekere tijd zal dit niet het laatste project zijn dat duurder wordt door gestegen materiaal- en realisatiekosten.

In september 2018 heeft ook onze fractie ingestemd met het plan om 10 miljoen kWh zonne-energie te realiseren waarvoor toen een bedrag van € 11,8 miljoen is opgenomen in de meerjarenraming. Daarvoor blijkt nu € 1,8 miljoen euro meer nodig te zijn.
Daar zullen we nu ook in mee gaan. Dan houden we ons aan wat is afgesproken als geplande productie. Daarnaast geeft het per saldo geen druk op de financiën.

Op dit moment gaat het ons te ver, vooruitlopend op de te behandelen kaderbrief voor de begroting 2023, al in te stemmen het besluit, genoemd onder punt 2 (opnemen van investering in potentiële energieproductie met zonnepanelen op resterende RWZI locaties om maximaal bij te dragen aan een energieneutraal waterschap in 2030).

In het technisch vragenuurtje zijn o.a. ook vragen gesteld over de netcongestie. Steeds vaker hoor en lees je daarover. Wij vonden het niet erg overtuigend dat die vragen beantwoord werden met opmerkingen als: “We hebben transformatorhuisjes op onze RWZI locaties. We zitten dus vooraan de lijn. We verwachten daarom geen problemen.” Wij stellen het toch op prijs dat daar concreter antwoorden op komen. Als ook onze installaties de stroom niet meer kunnen afzetten, kan gauw een groot deel van de in het voorstel geschetste voordelen tenietgaan.
Voor ons dient het volstrekt helder te zijn dat we de noodzakelijke netaansluitingen kunnen krijgen.

Samengevat, akkoord met besluit 1 (extra krediet van € 1,8 miljoen) maar nu niet akkoord met besluit 2 (investeren in nog meer zonnepanelen op RWZI locaties) van het voorstel.