3 december 2021

Begroting 2022 en meerjarenraming 2023-2025

Op 30 november 2021 heeft het Algemeen Bestuur (AB) de begroting 2022 vastgesteld met alleen de stem van het aanwezige lid van de AWP tegen. De SGP heeft wel ingestemd met de begroting, hoewel ze teleurgesteld was dat een amendement van SGP, CDA, GBDO en 50Plus om € 1 miljoen meer te onttrekken uit de fors gestegen egaliatiereserve Watersysteembeheer geen enkele steun kreeg van andere fracties. Er staan zeker goede plannen in de begroting en daar staan wij achter. Dat hebben we met een stemverklaring duidelijk gemaakt. En hoewel niet de meest fraaie manier, hebben we met een stemverklaring toch tegen de heffingsverordening Watersysteem gestemd om duidelijk te maken dat de daarin opgenomen tarieven nu niet op onze instemming kunnen rekenen.

Helaas moeten wij de begrotingsvergadering weer digitaal behandelen. Zeer velen hadden hun vertrouwen gesteld op de vaccins. Maar er is er Eén, Die alles regeert en bestuurt. Niet de mens, maar God regeert en Hij laat Zijn almacht zien. Daarom:

Stel op den HEER in alles uw betrouwen;
Betracht uw plicht; bewoon het aardrijk; leer
Uw welvaart op Gods trouw volstandig bouwen;
Verlustig u met blijdschap in den HEER;
Dan zal Hij u in liefd' en gunst aanschouwen,
U schenken, wat uw hart van Hem begeer'. (Ps. 37:2 berijming 1773)

Dank voor de toegezonden stukken, beantwoording technische vragen enz.

Begroting 2022
Uitgangspunten voor de begroting 2022 zijn in de vergadering van 29 juni jl. besproken. Met de toen gemaakte opmerkingen is het DB aan de slag gegaan en heeft ons de voorliggende begroting gepresenteerd. In grote lijnen kunnen wij er ons in vinden. We moeten ons door de beschikbare tijd beperken.
Enkele punten:

Opzet begroting
De begroting is een goed leesbaar stuk, waarvoor onze complimenten. En hoewel ik ook terdege besef, dat in een begroting niet alles over cijfers hoeft te gaan, mis ik toch nogal eens wat meer financiële toelichting. Een aantal voorbeelden staan in onze ingediende technische vragen. Naar essentiële informatie moet een AB-lid niet hoeven te zoeken of vragen, maar hoort in bestuursvoorstellen en de begroting te staan. Wil het DB daar nog eens naar kijken?

Veenweidegebied
We lezen dat duidelijkheid omtrent het veenweidegebied langer op zich laat wachten. Wij zijn het helemaal eens met de op pag. 16 geschetste werkwijze. Wel willen wij aangeven, er niet aan te moeten denken dat veel veenweidegebieden, waar nu nog prima geboerd kan worden, opgeofferd worden. Blijf samen met anderen zoeken naar structurele, ook in die betreffende gebieden geaccepteerde oplossingen.

Riooloverstorten
In de afgelopen jaren hebben meerdere fracties, waaronder de SGP, regelmatig hun zorgen geuit over de riooloverstorten. Menig keer hebben we gehoord dat dit bij gemeenten geen hoge prioriteit heeft. De SGP is van mening dat in RIVUS en Fluvius verband de gemeenten toch krachtig aangespoord moeten worden om te werken aan terugdringing van riooloverstorten. Dat kan een stevige bijdrage leveren aan verbetering van de waterkwaliteit. Is het DB daartoe bereid?

Waterveiligheid
Eén van de kerntaken van een waterschap is de zorg voor waterveiligheid. Hoe belangrijk dat is, hebben we afgelopen juli weer gezien in Limburg. Op dat punt willen wij geen concessies doen. Want dit kan ook zo een keer in ons gebied gebeuren.

Bedrijfsvoering
Wij weten dat bedrijfsvoering vooral een taak van het DB is. Toch maken wij er ons wel zorgen over. We lezen heel vaak berichten waarin ons waterschap personeel vraagt. Ook in deze begroting lezen we regelmatig van tekorten aan materialen en menskracht. De SGP heeft liever dat de ambities iets lager gesteld worden, dan koste wat het kost te proberen extra personeel te werven.

Kapitaallasten
Geholpen door de lage rente van dit moment, zijn de kapitaallasten nog beheersbaar. Toch maken wij ons wel zorgen over het investeringsniveau en de daaruit voortvloeiende afschrijvingslasten.

Gerealiseerde ombuiging taakstelling 2022
Hoewel we uiteraard content zijn dat er nu toch voor de helft van de niet gerealiseerde taakstelling ruimte is gevonden, vinden wij het wel opmerkelijk dat nu deze € 1,2 miljoen aan ombuigingsmaatregelen mogelijk is. Hoe hard zijn die getallen? Zijn er geen risico’s verbonden aan bezuiniging op onderhoud watergangen?

Tarieven 2022
Ten opzichte van de begrotingsbrief heeft het DB de tarieven in het voorliggende voorstel al iets verlaagd.
Door de uitkomst van de 2e bestuursrapportage laat echter vooral de egalisatiereserve Watersysteem eind 2025 nog een heel fors saldo zien. In deze reserves zit geld dat weer terug moet naar de belastingplichtigen. Daarom heeft de SGP een amendement opgesteld om niet € 4 maar € 5 miljoen te onttrekken aan deze reserve. De fracties van GBDO, CDA en 50Plus ondersteunen dit amendement. Mede namens hen dien ik dat amendement nu in.

Meerjarenraming 2023-2025
Net als voorgaande jaren, willen we nu nog niet veel aandacht schenken aan de meerjarenraming 2023-2025. We hebben er kennis van genomen.

Tenslotte
Ook dit keer willen wij allen, zowel DB, AB als het personeel, met die hen lief en dierbaar zijn, Gods onmisbare zegen, de kracht en gezondheid toewensen bij onze arbeid nu en voor het komende begrotingsjaar 2022.