2 december 2023

Begroting 2024 en meerjarenraming 2025-2027

Op 21 november 2023 heeft het Algemeen Bestuur (AB) met twee stemmen tegen (van de Partij voor de Dieren) de eerste begroting onder verantwoordelijkheid van het nieuwe Dagelijks Bestuur (DB) vastgesteld.
De SGP is kritisch op het in de begroting 2024 bijna geheel inzetten van de saldi op de beide egalisatiereserves, die bedoeld zijn om de tarieven door de jaren heen wat te matigen. Wij vertrouwen er nu nog op dat de voorgestelde aanpak voor lastenbeheersing zijn vruchten zal afwerpen. Is dat niet het geval, dan overweegt de SGP ook niet meer in te stemmen met de alsmaar (fors) stijgende tarieven.

De eerste begroting onder verantwoordelijkheid van een DB in een heel andere samenstelling. Wij snappen dat het moeilijk is in korte tijd een heel andere begroting samen te stellen. Echter zijn wij er toch wel in teleurgesteld dat in deze begroting nog weinig zichtbaar is van een koerswijziging.
Het coalitieakkoord van dit DB zegt dat het zich meer op de kerntaken wil richten. Dat heeft de SGP al jaren geroepen, maar toen hadden we weinig gehoor. Goed dat dit nu wel doorgedrongen is. Maar laat dat ook duidelijk zien. Wij zien er nu in onze ogen nog te weinig van.

Aanpak voor lastenbeheersing
Voordat er iets zichtbaar wordt van lastenbeheersing, wordt ons al gevraagd om € 200.000 voor de aanpak daarvan. Welke garanties geeft het DB dat dit ruimschoots terugverdiend wordt uit de adviezen?

Inzet egalisatiereserves
Er is nog een punt dat zeer hoge verwachtingen wekt. We gaan, als we met deze begroting instemmen, bijna de hele egalisatiereserve Watersysteem en de gehele egalisatiereserve Zuiveringsbeheer inzetten om de tarieven 2024 te matigen. Uiteraard moet dit geld terug naar de belastingplichtigen, maar nu bijna alles inzetten, vindt de SGP alleen acceptabel wanneer er volgend jaar daadwerkelijk duidelijke stappen gezet worden voor lastenbeheersing. Is het DB deze mening ook toegedaan?
We werken met gemeenschapsgeld en het kan niet zo zijn dat wij maar door gaan om jaar in jaar uit de lasten fors te laten oplopen.

Beantwoording vragen
Uit de beantwoording van vragen van onze fractie, maar ook van anderen, blijkt dat er in het ene jaar in meerdere gevallen anders met cijfers omgegaan wordt dan in het andere jaar. Nu hoeft dat niet verkeerd te zijn, maar verplaats je dan wel even in ons als AB. We zitten te zoeken hoe het kan, er worden vragen gesteld die beantwoord moeten worden. Allemaal niet erg efficiënt. Schrijf dat in die betreffende gevallen erbij als toelichting.
Graag aandacht daarvoor.

Teksten in begroting
De teksten in de begroting zijn volgens ons meer aangepast dan vorig jaar. Daarmee wil het nieuwe DB waarschijnlijk meer hun eigen verhaal laten horen. Dat begrijpen wij, maar het blijft in onze ogen allemaal nog teveel steken in heel algemene bewoordingen.
Wij roepen het DB op dat volgend jaar zeker op een groot aantal plaatsen concreter te maken.

Optimalisatie Afvalwatersysteem (OAS)
Wij hebben een technische vraag gesteld over de opmerking in de tweede bestuursrapportage waar staat dat de gemeente Zwolle heeft aangegeven de Optimalisatie Afvalwatersysteem te willen temporiseren. Geantwoord is dat dit geen gevolgen heeft voor de waterkwaliteit. Dat verbaast ons en vervult ons met zorg. De OAS is er toch juist op gebaseerd om de waterkwaliteit van beken en vijvers enz. te kunnen verbeteren? Ook om de kosten van het inzamelen en zuiveren van afvalwater mogelijk te kunnen verlagen (van belang voor zowel gemeenten als waterschappen).
Het is volgens ons niet de eerste keer dat we lezen dat Zwolle nog niet veel haast maakt met die OAS. De SGP vindt het noodzakelijk om bij Zwolle aan te dringen hier echt werk van te maken. Al kan alles nog niet in beeld gebracht worden, de omvang van Zwolle is toch wel zodanig dat er in grote delen van de gemeente zeker winst valt te behalen als hiermee aan de slag gegaan wordt.
Zijn er nog veel gemeenten in ons werkgebied waar nog steeds een OAS dient plaats te vinden? En wordt hier in de samenwerkingsverbanden van RIVUS en FLUVIUS ook aandacht aan geschonken?

Overdracht stedelijk water
Over overdracht stedelijk water hebben we ook een vraag gesteld. We hebben opnieuw de brief toegezonden gekregen die als ingekomen stuk (5.4.3) bij de stukken van AB 7 maart 2023 zat. Onze conclusie is dat de planning daarvan niet gehaald wordt. Ook correspondeert die niet met de planning AB vergaderingen die zit bij de stukken van het Fractievoorzittersoverleg 17 oktober jl. Wij hebben de indruk dat alle vijf daar genoemde gemeenten al weer doorschuiven naar 2024. Waarom verloopt dat zo moeizaam?

Onderhoud watersystemen
Tot slot iets waar ik even aandacht voor wil vragen. In het Reformatorisch Dagblad van 17 november jl. las ik dat Limburgse agrariërs stevige kritiek geuit hebben op het waterschap Limburg. Dat zou te weinig onderhoud plegen en peilafspraken niet nakomen. Ik kan en wil dat niet beoordelen. Wel vindt de SGP dat een aandachtspunt als we gaan zoeken naar lastenbeheersing. Onderhoud van onze watersystemen moet op een verantwoorde manier blijven plaatsvinden.

Meerjarenraming 2025-2027
Net als voorgaande jaren, willen we nu nog niet veel aandacht willen schenken aan de meerjarenraming 2025-2027. Echter het beeld dat daarin geschetst wordt, is ook dit keer, in onze ogen ronduit zorgelijk. Er zal echt gesneden moeten worden in de kosten. Dat wordt naar onze overtuiging al te lang vooruitgeschoven.

Tenslotte
Opnieuw willen wij allen, zowel DB, AB als het personeel, met die hen lief en dierbaar zijn, Gods onmisbare zegen, de kracht en gezondheid toewensen bij onze arbeid nu en voor het komende begrotingsjaar 2024.