3 juli 2020

Begrotingsbrief 2021-2024

Op 30 juni 2020 heeft het Algemeen Bestuur (AB) kennis kunnen nemen van de begrotingsomvang 2021-2024 en de verwachte onzekerheden over genoemde begrotingsomvang. Verder  zijn ons een aantal tariefsvarianten gepresenteerd.
Het AB heeft ingestemd met de uitgangspunten voor de begroting 2021 en meerjarenraming 2022-2024. Als richtinggevend kader heeft zij aan het Dagelijks Bestuur (DB) om een ombuiging in de lasten te verwerken in de begroting 2021 van € 2 miljoen en oplopend tot € 7,6 miljoen in 2024.
De SGP is verrast doordat het Dagelijks Bestuur (DB) duidelijk heeft aangegeven dat ombuigingen noodzakelijk zijn. In deze onzekere tijd hebben wij er voor 2021 echter op aangedrongen de stijging nog verder te beperken.

Voorzitter, laat ik beginnen met oprecht aan te geven aangenaam verrast te zijn dat het DB inziet dat het onwenselijk is dat de begrotingsomvang stijgt van

€ 129,8 miljoen in 2021 naar € 143,4 miljoen in 2024. De SGP heeft al eerder aangegeven dat de verwachte financiële gevolgen van de Watervisie voor ons onacceptabel zijn. Daarom hadden wij voorgesteld invoering tenminste één jaar uit te stellen. Daar is geen steun voor, maar gelukkig heeft een ruime meerderheid afgelopen maand wel een duidelijk signaal afgegeven dat de gevolgen van de Watervisie jaarlijks pas beoordeeld worden bij de bespreking en vaststelling van de begroting (amendement om over de financiën later integraal te besluiten).

Wat ons allemaal nog te wachten staat, weten we geen van allen. Dat veel ingezetenen en bedrijven een moeilijke tijd tegemoet gaan, is wel vrij zeker.

Daarom had, wat ons betreft, de intentie moeten zijn om de tarieven niet verder te verhogen dan alleen met het inflatiepercentage. Wij weten echter dat dit heel lastig is met tarieven in waterschapsland, omdat wij niet een algemeen, voor alle categorieën gelijkluidende verhoging kunnen doorvoeren.

Over het nu gehanteerde inflatiepercentage hebben we trouwens nog wel een opmerking. Er is gerekend met 2% wat het streefcijfer/de inflatiedoelstelling van de ECB is. Echter hebben we afgelopen zaterdag gelezen dat Isabel Schnabel, een Duitse topeconoom van de ECB waarschuwt voor negatieve inflatie voor de komende maanden in de eurozone. Nu ligt die in de eurozone nog maar op 0,1%, een vol procent lager dan een jaar geleden. De SGP adviseert daarom in de komende maanden te volgen hoe reëel het hanteren van een inflatie van 2% is. Sowieso lijkt het ons op dit moment te fors.

Ook met het Water-op-Maat (WOM) programma dienen we terughoudend te zijn om lastenstijgingen in deze onzekere tijden te voorkomen.