12 juli 2021

Begrotingsbrief 2022-2025

Op 29 juni 2021 heeft het Algemeen Bestuur (AB) ingestemd met de beleidsmatige en financiële uitgangspunten voor de begroting 2022 en de meerjarenraming 2023-2025. Het voorstel gaf aan nog een zestal besluiten te nemen. Dat stuitte echter bij een ruime meerderheid (waaronder de SGP) op forse weerstand. Die punten zijn toen door het Dagelijks Bestuur (DB) uit het oorspronkelijke voorstel gehaald.
De SGP heeft haar grote zorgen over de ontwikkeling van de tarieven bij vernieuwing aan de orde gesteld. Naar onze overtuiging ontkomen we er niet aan om onze ambities naar beneden bij te stellen.

Vorig jaar ben ik mijn bijdrage aan de begrotingsbrief  begonnen dat ik aangenaam verrast was dat het Dagelijks Bestuur (DB) inzag dat het onwenselijk was dat de begrotingsomvang van 2021 tot 2024 fors zou stijgen.
Maar helaas ben ik nu net zo onaangenaam verrast over de wijze waarop ons nu meegedeeld wordt dat van de ombuiging 2022 slechts de helft, € 1,2 miljoen, gerealiseerd kan worden. Tegelijk wordt ons melding gedaan dat de ombuigingen 2023-2025 € 1,3 miljoen en oplopend tot € 2,0 miljoen in 2024 en 2025 niet gerealiseerd kunnen worden. De handdoek is wel erg snel in de ring gegooid.
(Subsidie als oplossing om de ambities te halen, zoals de portefeuillehouder deed in een toelichting op dit agendapunt, heb ik een zwaktebod genoemd).

Gevolg hiervan is dat, ondanks stevige inzet van de egalisatiereserves, de tarieven in de voorgestelde variant 3 de komende jaren al flink stijgen. En dan hebben we het nog niet eens over de variant 3 en stoppen met activering HoogWaterBeschermingsProgramma (HWBP)-bijdrage.
Voor de SGP zijn beide varianten niet acceptabel. Als wij deze begrotingsbrief doorgenomen hebben, dan lezen wij heel veel over ambities. Maar wat ons betreft, en dat hebben wij al vaker benoemd, valt er niet aan te ontkomen dat de ambities stevig naar beneden worden bijgesteld. Er moet echt meer ambitie getoond worden om de stijging van de tarieven beter binnen de perken te houden.

De SGP heeft bij de behandeling van de Watervisie en ook het concept Waterbeheerplan 2022-2027 al aangegeven grote moeite te hebben met de druk die deze plannen zouden leggen op onze tarieven. Helaas blijkt dat al snel uit te komen, hoewel dat uiteraard niet de enige oorzaken zijn.

In de voorstellen van nu wordt doorgegaan met het afschrijven van de HWBP solidariteitsbijdrage. Wij steunen die keuze, want extra druk op de tarieven willen wij niet.
Het werken in de richting van integrale besluitvorming over nieuw beleid en extra middelen is een werkwijze die onze instemming heeft.

Het streven naar energieneutraliteit in 2025 lijkt een zware opgave te zijn. Wanneer ook dat tot aanzienlijke extra investeringen zal leiden, dient naar onze mening die doelstelling maar wat verder op te schuiven.

We lezen ook dat er extra geld nodig is voor onze duurzaamheidsambities. Het zou goed zijn om zich ook eens af te vragen of onze ambities, ook op dat terrein, misschien niet te hoog gesteld zijn. Het is een goed oud gezegde om de tering naar de nering te zetten. Over het algemeen wordt in overheidsland te gemakkelijk de weg naar verhoging van belastingen en tarieven ingeslagen.

Naar verwachting zal in de komende jaren op velerlei gebied veel subsidiegeld beschikbaar komen. Wij geven steun aan uw voorstel om daar extra capaciteit voor in te zetten. Wel zal dan vooral geprobeerd moeten worden om zoveel mogelijk te voorkomen dat de gesubsidieerde plannen uiteindelijk toch nog forse extra kosten voor ons waterschap met zich mee brengen.

Aan de stand van de reserve zuiveringsbeheer zien wij een bevestiging dat het onjuist is om bij de vaststelling van de jaarrekening 2020 te hebben besloten om € 1,3 miljoen te onttrekken aan de egalisatiereserve zuiveringsbeheer. Voor de beheersing van de tarieven zuiveringsbeheer hebben we dat geld hard nodig.

Als we dan tot slot onze mening geven over de onderdelen in dit voorstel waarop u een besluit vraagt van het AB, zijn er maar 2 punten die onze volledige instemming hebben. Dat zijn punt 5 (doorgaan met activeren solidariteitsbijdrage HWBP) en punt 6 (toewerken naar een integrale afweging van nieuw beleid op 1 moment (bij vaststelling begrotingsbrief).

Omdat diverse fracties grote bezwaren hadden tegen de 7 punten waartoe we volgens het voorstel zouden besluiten, heeft het DB de punten 2 t/m 7 uit het oorspronkelijke voorstel gehaald.