8 juli 2022

Begrotingsbrief 2023-2026

Op 28 juni 2022 heeft het Algemeen Bestuur (AB) in meerderheid Ingestemd (SGP en Gemeentebelangen Drenthe-Overijssel waren tegen) met de beleidsmatige en financiële uitgangspunten voor de begroting 2023 en de meerjarenraming 2024-2026. Naar onze mening kan het niet zo zijn dat we maar doorgaan op basis van de eenmaal vastgestelde ambities en plannen, terwijl de (financiële) wereld in korte tijd totaal veranderd is.

Het AB voorstel bij de begrotingsbrief 2023-2026 en de begrotingsbrief 2023-2026 zijn goed te volgen. De uitkomst is enerzijds niet verrassend, omdat vergelijkbare signalen al geruime tijd de ronde doen. Anderzijds stelt het ons enorm teleur dat dit stuk bijna geen rekening houdt met de totaal veranderde wereld.

In de AB vergadering van 19 april jl. hebben wij, naar aanleiding van een bericht in BN De Stem, dat Scheldestormen enorm worstelde met gigantisch oplopende kosten, in de rondvraag gevraagd of u ons toen op korte termijn ook kon informeren over de situatie bij ons. We kregen destijds het zeer teleurstellende antwoord dat we moesten wachten op de begrotingsbrief. De SGP had het beter gevonden dat u toen al met ons in gesprek gegaan was, welke richting wij uit zouden moeten gaan.

Wij vinden de ontwikkeling van het financieel kader in deze begrotingsbrief, dat oploopt van € 149,93 miljoen in 2023 naar €165,33 miljoen, onacceptabel. Velen in ons land hebben te maken met een verslechterende financiële positie. En we vrezen nog maar aan het begin daarvan te staan. Dan moeten zaken heroverwogen worden en de tering naar de nering gezet worden. Dat moet in privé en daar valt ook in ons waterschap niet aan te ontkomen. We kunnen wel verwijzen naar vastgestelde ambities uit de Watervisie (vastgesteld 8 september 2020) en doelen en maatregelen uit het Waterbeheerprogramma (WBP) die vastgesteld zijn op 14 december 2021. Toen zag de wereld er echter heel anders uit dan nu.

Het is goed dat het DB bereid is om voor de invulling van een bezuiniging van € 1 miljoen eerder gestelde ambities en doelen ter discussie wil stellen. Voor ons is dat vooralsnog echt niet genoeg. Er wordt voor 2023 voorgesteld om € 7,5 miljoen uit de egalisatiereserve te onttrekken. In korte tijd zijn we dan nagenoeg door die egalisatiereserve heen. Ga aan de slag om te bezien waar nog meer ruimte gevonden kan worden. In alle stukken lezen wij momenteel ook van vele vacatures. Daardoor zal het ook (bijna) onmogelijk zijn om alle voorgenomen werken uit te voeren.

In deze begrotingsbrief lezen we op pag. 17 o.a. ook dat de netto-schuldquote sterk toeneemt (variërend van 350% tot 575%). Een waar schrikbeeld. En dat wordt nog versterkt door de gestaag oplopende rente.

We waren er niet naar op zoek, maar voor zover je van toeval kunt spreken, lazen we eind vorige week in het jaarverslag 2021 van Waterschap Vallei en Veluwe dat zij 3 nieuwe leningen hebben afgesloten met looptijden van 20 en 38 jaar, resp. € 30 (rente 0,21 en 0,23%) en € 15 miljoen. Ze hadden dat geld niet direct nodig want ze vermelden dat € 15 miljoen is gestald als schatkistbankieren. Ook hebben ze toen al 2 leningen, beide van € 10 miljoen, voor 38 jaar (met rente resp. 0,455 en 0,498%) afgesloten.

Waarom sloten wij in 2021 met die lage rente nog leningen af met zo’n korte looptijd (6 en 3 jaar)?
Is bij ons wel voldoende ingespeeld op de oplopende rente?

Wij hebben steeds begrepen dat het niet toegestaan zou zijn om gelden op te nemen die men niet direct nodig heeft. Valt schatkistbankieren daar dan niet onder?

Wij hebben ook een vraag gesteld over het aan ons overgedragen peilbeheer van de Drentse kanalen. Dank voor de aanvullende informatie. Maar de essentiële vraag blijft voor ons wie daarvoor verantwoordelijk is. Het wordt allemaal wat wollig omschreven, maar dat moet helder worden.

Wij hebben wel kennis genomen van uw voorstel, maar kunnen er niet mee instemmen.