2 juli 2022

Eerste Bestuursrapportage 2022

Op 28 juni 2022 heeft het Algemeen Bestuur (AB) o.a. de Eerste Bestuursrapportage 2022 besproken. Deze gaat over de maanden januari t/m april 2022. Daar kunnen meestal nog geen grote conclusies aan verbonden worden. Op dat moment liep alles nog redelijk op schema. Begroot voor 2022 is een onttrekking van € 5,4 miljoen aan de reserves. Volgens deze rapportage is dat iets opgelopen tot € 5,6 miljoen. Echter, er zijn vele onzekerheden op allerlei terrein (forse kostenstijgingen, leveringsproblemen enz.) waardoor zeker nu nog weinig gezegd kan worden over het verdere verloop van 2022.

Aan de uitkomsten van de eerste bestuursrapportage 2022 kunnen we nog niet al te veel conclusies verbinden. Dat hebben we in voorgaande jaren ook gezien, als we die daarna vergelijken met de uitkomsten van de tweede bestuursrapportages en de jaarstukken.
Maar er wordt al een iets minder positief beeld gepresenteerd. Nu € 200.000 nadeliger dan de begroting. Vorig jaar leverde de vergelijkbare rapportage nog een voordeel van € 400.000 op ten opzichte van de begroting voor 2021.

We lezen dat de staat van de bruggen bij een aantal zorgwekkend is. Er wordt gewoon opgeschreven dat ze slecht onderhouden zijn. Wie is daarvoor verantwoordelijk en hoe komt het dat het zo ver is gekomen. Er wordt, zoals we lezen, naar gestreefd om over te dragen. Dat zal dan wel niet kunnen voordat ze hersteld zijn. Wanneer verwacht u ons een duidelijk inzicht te kunnen verschaffen wat dit allemaal gaat kosten?
Met het antwoord dat we gekregen hebben op onze technische vraag zijn we helaas weinig wijzer geworden.

Wij hebben ook een vraag gesteld waarom nu nog steeds geen overeenstemming met programmadirectie over het project IJsselwerken Zwolle-Olst.

Wij hebben kennis genomen van de eerste bestuursrapportage.