1 juli 2023

Eerste Bestuursrapportage 2023

Op 27 juni 2023 heeft het Algemeen Bestuur (AB) kennis genomen van de Eerste Bestuursrapportage 2023. Daarnaast is unaniem ingestemd met de begrotingswijzing 2023-01. Daarmee wordt het programma Maatschappij en Organisatie met € 3,225 miljoen verhoogd. Dat bedrag wordt onttrokken aan de Algemene Reserves.
De oorzaak van deze hogere kosten is gelegen in het feit dat kosten voor software die in de cloud werkt, niet meer in 5 jaar mag worden afgeschreven, maar direct als exploitatiekosten in de jaarrekening verwerkt moet worden.
Daarnaast zijn er hogere loonkosten (€ 0,4 miljoen) en meer rentelasten (€ 832.000) en diverse kleinere kostenstijgingen. Belastingopbrengsten worden € 710.000 hoger ingeschat en er wordt € 0,8 miljoen meer dividend verwacht (waarvan € 0,6 miljoen van zonnepark De Mussels). Verder zijn er nog een aantal kleinere meer/-minder kosten en opbrengsten.

Deze eerste bestuursrapportage ziet er (ook) niet best uit. Nu weet ik heel goed dat dit deels komt door gewijzigde wetgeving. Software die werkt vanuit de cloud mag niet meer worden afgeschreven in 5 jaar, maar moet verwerkt worden als exploitatiekosten.
Er staan gelukkig ook nog wel een aantal positieve posten tegenover, maar het totaalbeeld maakt de SGP ongerust.

De rentelasten stijgen fors, hoewel we het nu nog kunnen dempen door de bouwrente van HWBP Stadsdijken te activeren in plaats van in de exploitatie op te nemen.

Vorig jaar hebben wij bij de begrotingsbrief 2023 onze verbazing er al over uitgesproken dat wij in 2021 nog een aantal leningen hadden afgesloten met korte looptijden. Een ander waterschap trok in datzelfde jaar leningen aan voor 20 en 38 jaar met resp. 0,45% en 0,50% rente. Antwoord was toen dat wij niet anders konden op grond van ons treasurystatuut. En nu is de rente nog weer verder gestegen. Ook daar hebben wij waarschijnlijk onvoldoende op geanticipeerd. Als het treasurystatuut een knelpunt is, waarom dan niet naar het AB gekomen met een voorstel om één of meer knelpunten daarin op te lossen?

Bij de maatregelen hebben we gelezen dat de businesscase van het project RWZI Hessenpoort als Smart Energy Hub onder druk staat door gestegen prijzen. Uiteraard is het jammer dat het zo loopt, maar het bevestigt vooralsnog wel dat de tegenstem van Gemeentebelangen Drenthe Overijssel (GBDO) en SGP op 20-09-2022 nog niet zo verwonderlijk geweest is.
De SGP vraagt u om het AB heel actief op de hoogte te houden van dit risicovolle project.

In het lopende begrotingsjaar snapt de SGP dat het moeilijk, zo niet onmogelijk zal zijn om nog flinke ombuigingen te realiseren. Gelet op deze rapportage is het zonneklaar dat de begrotingsbrief 2024 moet uitmonden in een begroting 2024 waar de lasten stevig bijgesteld worden. Nu namelijk voor 2023 nog weer € 3,225 miljoen onttrekken aan de reserves, kan niet lang doorgaan.

Wij hebben nu kennis genomen van de Eerste Bestuursrapportage 2023 en zullen node instemmen met de besluiten onder 2a en 2b (onttrekking aan Algemene Reserve Watersysteembeheer van € 1,99 miljoen en € 1,235 aan de Algemene Reserve Zuiveringsheffing). Ook het besluit bij 3 is akkoord, maar dat doet minder pijn, omdat wij verwachten dat die € 207.000 bijdrage Provincie Overijssel er te zijner tijd op in mindering gebracht kan worden.

N.B. De donkere wolken op de foto bij dit artikel symboliseren de financiële situatie zoals wij die momenteel inschatten.