3 juli 2024
Eerste Bestuursrapportage 2024
Op 25 juni 2024 heeft het Algemeen Bestuur (AB) kennis genomen van de Eerste Bestuursrapportage 2024. Op 21 november 2023 hebben we een begroting 2024 vastgesteld met een tekort van € 8,136 miljoen. Binnen een half jaar laat deze Eerste Bestuursrapportage een voordeel zien van € 5,1 miljoen, waardoor het tekort is afgenomen tot € 3,036 miljoen. Twee grote posten geven het grootste deel daarvan weer. De vrijval budget aanbesteding applicaties betreft € 2 miljoen en lagere kapitaallasten dragen voor € 2,2 miljoen bij aan eerder genoemd voordeel.
Ruim een half jaar terug bij de behandeling van de begroting 2024 werd een tekort verwacht van € 8,136 miljoen. Nu wordt al gesproken over een voordeel (bedoeld wordt minder nadeel) van € 5,1 miljoen, een verrassend beeld. Het bevreemdt ons wel dat hiervan niets bekend was bij de vaststelling van de begroting 2024 en dat het beeld nu al zo fors afwijkt.
Er kan natuurlijk nog van alles gebeuren, maar het financieel plaatje is toch heel wat gunstiger dan de 1e bestuursrapportage 2023, toen het tekort juist met € 1,571 miljoen was opgelopen.
Een paar grote posten (vrijval budget aanbesteding applicaties en lagere kapitaallasten) leiden al tot € 4,2 miljoen lagere lasten.
Nu kan er in de loop van 2024 nog van alles gebeuren. Als we echter zien wat de uitkomst van de Eerste Bestuursrapportage 2023 was en wat het uiteindelijke resultaat in de Jaarrekening 2023 geworden is, dan is het volgens ons te verwachten dat we aanzienlijk minder uit de egalisatiereserves nodig hebben dan het begrote tekort 2024 van € 8,136 miljoen.
Dan wijzen we er ook hier op dat de accountant in het accountantsverslag 2023 heeft opgemerkt dat toen het resultaat wel heel fors afweek van de begroting 2023 (ca. 5,2% afwijking) waar bij decentrale overheden dat vaak tussen de 2 en 3% ligt. Daarom blijven we oproepen om zo reëel mogelijk te begroten, hoewel we zeker beseffen dat wij niet alles in de hand hebben. Maar de tarieven die aan de inwoners en bedrijven in rekening gebracht worden, zijn wel gebaseerd op de oorspronkelijke begroting. Het is dan ook terecht dat het gebruikelijk is dat die voordelen, als ze er zijn, toegevoegd worden aan de egalisatiereserves om dan in andere jaren gebruikt te kunnen worden voor matiging van de tarieven in die latere jaren.
Wij hadden een vraag gesteld (vr. 27) over dividend De Mussels in de jaarrekening (2023 € 576.000) en daar als antwoord gekregen dat het vanaf 2025 structureel geraamd wordt.
Over de bestuursrapportage 2024 en dividend hadden we nog een vraag (37) gesteld. Dan snap ik er niets meer van omdat daar nu in de Eers
te Bestuursrapportage 202s4taat dat van de deelnemingen De Mussels, Wij Energie Staphorst B.V. en Nieuwleusen Synergie Lokaal Energiebedrijf B.V. € 81.000 als dividend van alle verbonden partijen is opgenomen. Kunt u me dat uitleggen?
Als antwoord daarop is gegeven dat het dividend De Mussels incidenteel extra hoog geweest is door zeer hoge energietarieven en nog wat eenmalige opbrengsten die ook als dividend zijn verantwoord.
Wij hebben kennis genomen van de Eerste Bestuursrapportage met een verrassende uitkomst.
P.S. Deze tekst is uitgebreider dan onze spreektekst, omdat wij voor de Jaarstukken 2023 en deze Bestuursrapportage samen 5 minuten beschikbaar hadden.
Jan Visscher