21 januari 2021

Herbouw kaploods steunpunt Alteveer

Op 19 januari 2021 heeft het Algemeen Bestuur (AB), na een aantal kritische opmerkingen, een aanvullend krediet van € 175.000 beschikbaar gesteld voor de sanering van asbest en herbouw van steunpunt Alteveer. Er is gebleken dat de financiering van dit project niet volgens de geldende regels is uitgevoerd. Daarvoor heeft het Dagelijks Bestuur (DB) openhartig uitleg gegeven en het boetekleed aangetrokken. Er zijn diverse maatregelen getroffen om herhaling te voorkomen. En helaas waren enkele essentiële onderdelen van het project niet meegenomen of te laag ingeschat.

In de vergadering werden vraagtekens gezet bij zonnepanelen op het dak van deze locatie, die omgeven is door hoge bomen. Ook zijn er twijfels over het nut van een warmtepomp voor dit steunpunt. Nadat het DB toegezegd heeft nog eens kritisch naar deze punten te kijken, is het gehele bestuur akkoord gegaan met het voorstel.

Voorzitter, wij maken ons zorgen. Onlangs een werknemer op staande voet ontslagen omdat regels overtreden werden. En nu alweer een voorstel waar het DB aangeeft dat bij dit project de financierings- en mandaatregels zijn overtreden. Wij begrijpen heel goed dat het DB niet in staat is, en het ook niet nodig moet zijn, om alle detailinformatie bij elk plan/project tot op de komma na te trekken. En net zo goed als in een kist met appels een rotte appel gevonden kan worden, is het (bijna) niet te voorkomen dat er met een personeelsbestand van de omvang als bij ons waterschap een keer wat mis gaat. Echter is het nu binnen een relatief kort tijdsbestek het tweede voorval.

De SGP gaat er vanuit dat hierover gecommuniceerd wordt richting het gehele personeel. Niet om ze allen aan de schandpaal te nagelen, dat mag absoluut niet omdat wij denken dat het incidenten zijn, maar wel om onze mensen te waarschuwen dat zoiets absoluut niet getolereerd kan en mag worden.

Wij kunnen van dit voorstel van alles vinden, maar wij vertrouwen erop dat de voorgestelde sloop en asbestsanering met een nieuwe loods voor steunpunt Alterveer de juiste is.

Wij zijn er verder op dit moment vooral in geïnteresseerd welke stappen u gezet hebt, of nog gaat zetten, om dit soort onacceptabele zaken te voorkomen. Hoe worden wij daar als AB over geïnformeerd?