21 oktober 2020

Herijking weerstandsvermogen

Op 20 oktober 2020 heeft het Algemeen Bestuur (AB) ingestemd met de berekening van het benodigde weerstandsvermogen voor watersysteembeheer en zuiveringsbeheer. De hieruit voortvloeiende onttrekkingen/toevoegingen worden dan definitief verwerkt in de jaarrekening 2020. Ook is besloten om deze berekeningen in het vervolg jaarlijks te maken in plaats van om het jaar.
De SGP heeft vooral moeite met het onttrekken van gelden uit de egalisatiereserve en die dan toe te voegen aan de algemene reserve. Als enige heeft zij tegen dit deel van de voorstellen gestemd.

De SGP is akkoord met de gehanteerde methode (Monte Carlo simulatie).

Met de toenemende grote projecten is het een goede zaak dat de waarderingsratio verhoogd wordt naar 1,6.

Beoordelingstabel weerstandsvermogen

Ik heb verschillende keren aangegeven die factor bij het waterschap heel laag te vinden. We kregen nimmer echte bijval, ook niet binnen het AB. Zo langzamerhand wordt bestuurlijk en ambtelijk kennelijk toch ingezien dat die factor omhoog moet. (Uit onderstaande tabel blijkt ook overduidelijk dat ons waterschap vrij laag zit met het weerstandsvermogen).

Weerstandsvermogen 2019 waterschappen

De risico’s bij watersysteembeheer worden volgens het voorstel lager ingeschat dan eerder. Dat argument wordt dan aangevoerd om de algemene reserve te verlagen en die onttrekking toe te voegen aan de egalisatiereserve watersysteembeheer.
Ik heb ook in de AB vergadering 27 november 2018 gezegd daar geen voorstander van te zijn, omdat een algemene reserve voor diverse onverwachte zaken aangewend kan worden. De egalisatiereserve dient echt specifiek voor matiging van tarieven. Daar moet dan ook geen greep uit gedaan worden om toe te voegen aan de egalisatiereserve.

Dan kom ik gelijk bij het volgende onderdeel van dit voorstel dat de algemene reserve waterzuiveringsbeheer wil verhogen met een onttrekking van 1,3 miljoen uit de egalisatiereserve zuiveringsbeheer. Dat vindt de SGP principieel onjuist, omdat de egalisatiereserve gevormd is door te hoog vastgestelde tarieven in voorgaande jaren. Daarom moet die reserve geheel beschikbaar blijven voor matiging van de tarieven zuiveringsbeheer.

Wij stemmen dus niet in met de voorgestelde onttrekking aan de algemene reserve watersysteembeheer/toevoeging aan de  egalisatiereserve watersysteembeheer. En ook niet met de toevoeging aan de algemene reserve zuiveringsbeheer/onttrekking aan de egalisatiereserve zuiveringsbeheer.

Verder wel akkoord met jaarlijkse herijking van het weerstandsvermogen wanneer dat niet al te veel extra inzet en dus kosten met zich meebrengt.
Met de toevoeging aan het weerstandsvermogen van zuiveringsbeheer heeft de SGP wat minder moeite. Echter, wij waren in voorgaande jaren een roepende in de woestijn als het ging over gering weerstandsvermogen.