22 september 2025

HWBP Zwolle-Olst aanvraag voorbereidingskrediet realisatiefase

Op 8 juli 2025 heeft het Algemeen Bestuur (AB) ingestemd met het beschikbaar stellen van € 23 miljoen om de realisatiefase HWBP Zwolle-Olst voor te bereiden en op te starten. Uit dit krediet kunnen de werkzaamheden als verleggen van kabels en leidingen en aanleggen van laadvoorzieningen voor emissieloos materieel gefinancierd worden. Met name dat laatste deel zorgde bij de SGP en een aantal andere fracties tot kritische opmerkingen.
Daarnaast is een deel van het krediet nodig voor de dijkverlegging Paddenpol. Omdat dit een KRW (KaderRichtlijn Water)-maatregel is, die uiterlijk in 2027 uitgevoerd moet worden, is daarvoor ook een deel van het krediet benodigd.

Een lastig onderwerp, zeker gelet op mogelijke ontwikkelingen die grote invloed kunnen hebben, waar in technische vragen van de BBB fractie ook aandacht aan geschonken is. Je zou de vraag kunnen stellen of dit financieel misschien onze mogelijkheden niet te boven gaat. Maar de conclusie lijkt te moeten zijn, dat we daarvoor helaas al veel te ver in het traject zitten.
Daarbij is het onzeker of dit gaat gelukken, want daarvoor zijn we nog wel afhankelijk van de verkiezingsuitslag op D.V. 29 oktober a.s.

Eerdere besluitvorming is duidelijk weergegeven. Daarbij willen wij er nog wel weer op wijzen dat de SGP op 16 juli 2024 noodgedwongen heeft ingestemd met het besluit om € 7 miljoen beschikbaar te stellen voor natuurcompensatie en het verkrijgen van stikstofrechten. Anders zou namelijk de Provincie Overijssel geen vergunning afgeven voor dit project.

Dijkverlegging Paddenpol

Dijkverlegging Paddenpol

En we zijn nog helemaal niet aan de realisatiefase, maar nu schieten de kosten al weer omhoog. Enerzijds door prijsontwikkelingen, die wij helaas niet tegen kunnen houden.

Maar wat ons nu wel enorm tegen de borst stuit, is dat er ongeveer € 60 miljoen meerkosten zijn door emissieloos bouwen. Waar zijn we in Nederland toch mee bezig.?!! Wij vinden dit in elk geval geen vorm van sober omgaan met gemeenschapsgeld, ook al wordt dit naar verwachting grotendeels gesubsidieerd. Maar ook als het uit de landelijke middelen naar ons toe komt, het is en blijft gemeenschapsgeld dat door ons allen opgebracht moet worden.

En als we het goed zien, is het nog maar de vraag of de raming van € 565 miljoen voor de realisatiefase voldoende is, omdat dit nog prijspeil 1 januari 2025 betreft.

Omdat ook zeker de SGP veiligheid voor onze inwoners en bedrijven hoog in het vaandel heeft staan, zullen wij er, zoals het nu lijkt, niet aan ontkomen om in te stemmen met het in deze vergadering gevraagde voorbereidingskrediet van € 23 miljoen.

Jan Visscher