30 april 2021

Instellen bestemmingsreserve HWBP gelden

Op 20 april 2021 heeft het Algemeen Bestuur (AB) ingestemd met het instellen van een bestemmingsreserve Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP). Er is besloten om de subsidiegelden die ons waterschap ontvangt, uitsluitend te besteden aan HWBP projecten. De baten en lasten zullen dan via die in te stellen bestemmingsreserve gaan lopen.
Het voorstel is om dat nog in te stellen bij de afwerking van de jaarrekening 2020. Met dat deel van het voorstel hebben de fracties van Gemeentebelangen Drenthe Overijssel (GBDO) en SGP niet ingestemd.

Toen wij het voorstel de eerste keer doornamen, leek ons dit op zich een goed en logisch voorstel. De gelden bestemmen daar waar ze voor ontvangen worden. Echter zijn er toch nog wel wat kanttekeningen bij te plaatsen.

Allereerste voorwaarde voor de SGP is dat alle waterschappen dit op dezelfde manier moeten instellen. We lezen nu nog dat een deel het wel doet en/of overweegt te doen. Dat vinden wij te vrijblijvend.

Waar wij echter niet in mee gaan is punt 3C van uw voorstel. Waarom nu ineens alsnog een bestemmingsreserve HWBP instellen vanaf het jaar 2020? Nogmaals, op zich een prima idee om hiervoor een bestemmingsreserve in te stellen, maar niet met terugwerkende kracht.

En als we het verder goed begrijpen, gaat u in het vervolg alle financiële consequenties van het HWBP via die in te stellen bestemmingsreserve laten lopen?

Akkoord met uw voorstel maar niet met punt 3C waardoor een structureel nadeel ontstaat van € 68.570 per jaar.