1 juli 2020

Jaarrekening 2019

Op 30 juni 2020 heeft het Algemeen Bestuur (AB) de jaarrekening 2019 vastgesteld. Het beeld is, net als in andere jaren, fors beter dan wat begroot was. Het geraamde tekort 2019 volgens de in november 2018 vastgestelde begroting was € 7,7 miljoen. Het uiteindelijke tekort is uitgekomen op ‘slechts’ € 0,7 miljoen. Positief is dat ondanks die uitkomst, toch nog wat meer werkzaamheden zijn uitgevoerd dan in het jaar daarvoor.
Deze afwijkingen hebben ons bij behandelingen van begrotingen en jaarrekeningen al meerdere keren doen pleiten voor scherper begroten.

Opnieuw een jaarrekening met in financieel opzicht een mooie uitkomst (In totaal een tekort van € 0,7 miljoen waar € 7,7 miljoen tekort was begroot).. Resultaat van het aantal uitgevoerde maatregelen is iets beter dan in 2018.

Het is opmerkelijk dat ieder jaar nog weer zoveel zaken naar voren komen die incidenteel per saldo een stevige positieve invloed hebben op de uitkomsten. Natuurlijk realiseren wij ons dat die lijn dit jaar wel eens doorbroken kan worden.
Dank voor de heldere toelichting in de programma’s op de daartoe behorende maatregelen.

Verrassend vonden we het dat de kosten van het stilleggen van de slibgisting op de RWZI Echten toch € 774.000 bleken mee te vallen (zie pag. 70).

Wat wij verder opvallend vonden, is dat zelfs in tijden van hoogconjunctuur de kosten van kwijtschelding nog weer € 255.000 hoger zijn dan in 2018.

We hebben kennis genomen van het accountantsverslag en de controleverklaring. We stemmen in met vaststelling van de jaarstukken 2019 en de onttrekking en toevoeging aan de egalisatiereserves conform uw voorstel.