1 juli 2021

Jaarstukken 2020 WDODelta

Op 29 juni 2021 heeft het Algemeen Bestuur (AB) de jaarstukken 2020 vastgesteld. Een resultaat dat veel beter was dan begroot. Een deel daarvan is ontstaan door vertraging in de projecten, mede door corona. Maar ook nu waren er weer incidentele meevallers, zoals de droge zomer en de dividenduitkering van de Waterschapsbank.
De SGP heeft ingestemd met toevoeging van het positieve exploitatiesaldo aan de egalisatiereserve watersysteembeheer. Ook de onttrekking van het negatieve exploitatiesaldo aan de egalisatiereserve zuiveringsbeheer heeft onze instemming.
Wij hebben echter tegen de toevoeging van bijna € 3 miljoen aan de recent ingestelde bestemmingsreserve HWBP gestemd. Ook zijn we niet akkoord gegaan met herijking van het weerstandsvermogen waardoor € 1,1 miljoen is onttrokken aan de algemene reserve watersysteembeheer en toevoeging aan de egalisatiereserve watersysteembeheer. Daarvoor is ook      € 1,3 miljoen onttrokken aan de egalisatiereserve zuiveringsbeheer en toegevoegd aan de algemene reserve zuiveringsbeheer. Tot deze voornemens was al eerder besloten (waar de SGP tegen gestemd heeft), maar dit zou met het vaststellen van de jaarrekening geëffectueerd worden.

Opnieuw een jaarrekening met in financieel opzicht een mooie uitkomst (In totaal een positief resultaat van € 1,3 miljoen waar € 5,6 miljoen tekort was begroot). In het duidelijke bestuursvoorstel, waarvoor onze hartelijke dank, zijn de verschillen helder weergegeven. Uiteraard heeft vertraging in de projecten, mede door corona, daar behoorlijk invloed op gehad. Het aantal en percentage uitgevoerde maatregelen is in 2020 nog weer iets gestegen (van 67 naar 72%). Echter, met name de 19 mede door corona doorgeschoven projecten hebben het resultaat 2020 positief beïnvloed. Daarnaast heeft de droogte meerdere voordelen opgeleverd.

Maar wij herhalen ook wat wij vorig jaar gezegd hebben bij de behandeling van de jaarrekening. Het is opmerkelijk dat ieder jaar nog weer zoveel zaken naar voren komen die incidenteel per saldo een stevige positieve invloed hebben op de uitkomsten. Natuurlijk realiseren wij ons dat die lijn dit jaar wel eens doorbroken kan worden.

Wij hebben een aantal technische vragen gesteld en die zijn, evenals die van enkele andere fracties, gistermiddag op de valreep beantwoord. Allereerst dank voor de beantwoording. Met sommige antwoorden ben ik het niet eens, maar omdat het geen gevolgen heeft voor vaststelling van de jaarrekening, gaan we daar nu geen discussie over voeren. Enkele antwoorden stonden op andere plaatsen wel vermeld. Dat brengt mij op het punt dat het echt gewenst is om te kijken naar een beknopter jaarverslag. Alle info niet meerdere keren en op verschillende plaatsen verwerken.
Wat mij betreft zou het bestuursvoorstel van dit agendapunt een mooie start kunnen opleveren om te komen tot een veel compacter jaarverslag.

We hebben kennis genomen van het accountantsverslag en de controleverklaring. We stemmen in met vaststelling van de jaarstukken 2020 en de onttrekking en toevoeging aan de egalisatiereserves conform uw voorstel.

Waar wij echter niet in mee gaan is punt 5 van uw voorstel. De redenen daarvoor hebben we duidelijk benoemd in de vergadering van 20 april jl. waarin voorgesteld is om een bestemmingsreserve HWBP in te stellen.

En met uw voorstellen onder 6a en b gaan wij ook niet mee.

We hebben op 20 oktober vorig jaar ook niet ingestemd met de aangekondigde onttrekking uit de algemene reserve watersysteembeheer en toevoeging aan de egalisatiereserve, hoewel we dat iets minder erg vinden dan wat nu onder 6b wordt voorgesteld. De egalisatiereserves zijn gevoed met resultaten uit te hoog vastgestelde tarieven en dienen dan ook alleen te worden gebruikt voor matiging van de tarieven, in de situatie bij 6b dus voor de tarieven van zuiveringsbeheer. Ook de algemene reserve kan gebruikt worden voor zaken die tarieven dempen, maar de directe relatie, als bij de egalisatiereserve, is er niet om dat geld weer terug te geven aan de belastingplichtigen.

Bij dit agendapunt is meteen meegenomen de eerste bestuursrapportage 2021, waar we het volgende bij opgemerkt hebben:

Aan de eerste bestuursrapportage konden we ook in voorgaande jaren nog niet veel conclusies verbinden. Dat doet de SGP ook nu niet. Uiteraard hebben we er kennis van genomen dat het de verwachting is dat ruim 77% van de maatregelen gerealiseerd zal worden.

En iemand die graag met cijfers bezig is, vindt het uiteraard mooi dat er geen groter tekort geraamd wordt dan begroot is, maar per saldo € 0,4 miljoen minder.

Wij hebben kennis genomen van deze eerste bestuursrapportage 2021.