18 december 2020

Ontwikkelopgave Natura 2000 de Wieden

Op 15 december 2020 heeft het Algemeen Bestuur (AB) het peilbesluit “Drie deelgebieden de Wieden”  vastgesteld. Verder is een krediet van € 3.500.000 beschikbaar gesteld voor enkele meekoppelkansen voor het waterschap. Dat betreft verbreding van het Ettelandsch kanaal en verhoging van, in en aan dit project grenzende, overige keringen.
Diverse melkveehouders en riettelers zijn niet blij met de provinciale plannen. Als SGP-fractie in het waterschap hebben wij duidelijk aangegeven daar begrip voor te hebben. Omdat het gaat om een Provinciaal Inpassingsplan (PIP) van Overijssel houden wij ons daar verder buiten.

We hebben kennis genomen van het positieve besluit op de ingediende zienswijze. Vanuit de praktijk kennelijk een goede inbreng en akkoord ermee.

Als we de stukken over het Definitief Provinciaal Inpassingsplan De Wieden van de afgelopen weken wat gevolgd hebben, is niet iedereen ingenomen met de plannen van de provincie. Vooral een aantal melkveehouders en riettelers in het gebied voelen zich onvoldoende gehoord. Wij kunnen ons daar wel een en ander bij voorstellen, namelijk weer 360 ha meer natuur. Maar Provinciale Staten hebben afgelopen woensdag (09-12-20) helaas in meerderheid daartoe besloten.

Als waterschap kunnen we nu enkele meekoppelkansen realiseren. De belangrijkste is de verbreding van het Ettelandsch kanaal.

Ettelandsch kanaal

We lezen dat dan de pompcapaciteit van gemaal Stroink optimaal benut kan worden. Dat is volgens ons alleen maar toe te juichen.
Verder kunnen keringen in of grenzend aan het gebied op hoogte gebracht worden met vrijkomende grond. Omdat daarmee veel gesleep met grond wordt voorkomen, is ook dat een positieve ontwikkeling.

Ook hier lezen we van reële kansen om een flink bedrag aan subsidie te krijgen (40-50% ofwel ca. € 1,5 miljoen). Wanneer verwacht het DB daar meer zekerheid over te kunnen geven of dit wel/niet toegekend wordt?

Kortom, positief voor wat betreft de werken van het waterschap in dat gebied.