17 december 2020

Overdracht stedelijk water gemeente Steenwijkerland

Op 15 december 2020 heeft het Algemeen Bestuur (AB) ingestemd met de overname van het beheer en onderhoud van stedelijk water in de gemeente Steenwijkerland. Van de gemeente Steenwijkerland ontvangt ons waterschap eenmalig € 183.000. Voor noodzakelijke aanpassingen en investeringen (maaibootinlaatplaatsen, maaiselverzamelplaatsen en een ponton) ontstaan voor het waterschap jaarlijkse kapitaallasten van € 12.500. Ook komen dan de exploitatiekosten (in 2021 € 131.000) voor rekening van het waterschap.
Vooral door de jaarlijks terugkerende, aanzienlijke exploitatiekosten is de SGP nog steeds niet zo enthousiast over de overname van stedelijk water in verschillende gemeenten.

Op basis van de Waterwet uit 2009 hebben alle waterschappen de taak gekregen om het beheer van oppervlaktewater met een waterhuishoudkundige functie in stedelijk gebied bij de waterschappen onder te brengen.

In het zuidelijk deel van ons waterschap (voormalig Waterschap Groot Salland) is dit proces afgrond. Met dit voorstel gaat dit gebeuren in de eerste gemeente die voor de fusie behoorde tot het grondgebied van het voormalig Waterschap Reest en Wieden.

Het lijkt een redelijk voorstel te zijn, omdat eenmalig een bedrag van € 183.000 ontvangen zal worden van Steenwijkerland. Echter komen er al €12.500 per jaar aan kapitaallasten voor terug. Wat veel groter impact heeft, is dat we extra exploitatiekosten krijgen van € 131.000 per jaar.

Overhangende constructie Steenwijkerland

We zeggen hiermee niet dat het een verkeerde deal is, maar door de extra kosten voor ons waterschap worden we nog steeds niet echt enthousiast van de overname stedelijk water in verschillende gemeenten.