1 november 2021

Participatie windpark Wij Duurzaam Staphorst

Op 26 oktober 2021 heeft het Algemeen Bestuur (AB) , met alleen een tegenstem van de SGP, ingestemd met voortzetting van de samenwerking met energiecoöperatie Wij Duurzaam Staphorst. Daarvoor is een bedrag van € 1,2 miljoen beschikbaar gesteld voor storting van kapitaal in het eigen vermogen. Verder blijft een directielid van ons waterschap lid van de Raad van Commissarissen van Wij Duurzaam Windenergie Staphorst BV.
Zeer regelmatig komen er verontrustende nieuwsberichten over de gezondheidsrisico’s over wonen nabij windturbines. Dat sterkt ons alleen maar in ons negatieve standpunt, ook al staan we daarin alleen.

Ons standpunt over windenergie is wel bekend en is ook nu de besluitvorming over deelname formeel geregeld zal worden, niet gewijzigd.

Twee opmerkingen willen we nog wel plaatsen.
In het stuk staat dat de voorbereiding en realisatie van het project gebeurt in nauwe samenwerking met de omgeving. Volgens ons is dat toch echt een onjuiste weergave van de feiten. Velen in de omgeving zijn juist vanaf het begin tegenstander geweest van realisatie op de beoogde plaats.

Verder lezen we van een jaarlijks dividend van 0,5% op het resterende ingelegde kapitaal. Wanneer exploitatie van windmolens zo lucratief is, zoals ons vaak wordt voorgeschoteld, is dat maar een geringe vergoeding.

Dat wilden wij toch even opmerken, voordat wij ook nu weer tegenstemmen bij deze volgende stap in het proces. Argumenten daarvoor hebben wij bij dit project en Nieuwleusen al vaker aangevoerd en die werden ook in de afgelopen maanden alleen maar meer.

Verschillende argumenten tegen windturbines:

1. Energieopbrengst van windmolens op land is onbetrouwbaar;
  2. Windmolens leveren met weinig wind betrekkelijk weinig energie;
  3. Windmolens vervuilen het beeld van de horizon en kunnen geluidsoverlast veroorzaken;
  4. Bouwen en afbreken van windmolens kost ook veel energie;
  5. Voor de hoeveelheid energie die Nederland in 2019 verbruikte, zijn 157.000 windmolens van elk 5 megawatt (MW) nodig. De nieuwste leveren momenteel ca. 12 MW, maar die hebben meer onderlinge afstand nodig. Dan zou Nederland te klein zijn;
  6.  Enorme onderhoudskosten voor windturbines van 5MW, direct na plaatsing
    € 425.000/jaar oplopend tot € 820.000/jaar tegen einde levensduur;
  7. Windmolens hebben maar een beperkt effect op het klimaat. En omdat er vaak te weinig wind is, blijven we andere centrales nodig hebben. Die moeten speciaal opgestookt worden en dat is zeer inefficiënt vergeleken bij gewoon constant brandende centrales;
  8. Wieken van windmolens zijn niet recyclebaar;
  9. Vergeet ook niet de waardedaling woningen in de naaste omgeving, de vogelsterfte en de gezondheidsrisico’s voor omwonenden.

Lees ook: Deelnemen in windpark BV dd. 29 januari 2020 en artikel in de Meppeler Courant van 29 oktober 2021 Waterschap-Drents-Overijsselse-Delta-doet-voor-1,2-miljoen-euro-mee-als-partner-in-windpark-Staphorst