20 januari 2021

Partner Deltaplan Biodiversiteitsherstel

Op 19 januari 2021 heeft het Algemeen Bestuur (AB) unaniem ingestemd met aanmelding als partner bij het Deltaplan Biodiversiteitsherstel. Een aantal fracties heeft in november jl. een motie ingediend om daartoe over te gaan. Het Dagelijks Bestuur (DB) heeft toen gevraagd om de consequenties daarvan eerst te willen bespreken binnen de organisatie. Zij heeft nu aangegeven te verwachten met ons huidige beleid (gebaseerd op de notitie ‘Biodiversiteit Samen duurzaam verder’) te voldoen aan de gestelde criteria. Om die reden en de geringe jaarlijkse bedrag van € 1.500 aan de Stichting Deltaplan Biodiversiteitsherstel, heeft de SGP er ook mee ingestemd.

De SGP is zeker van mening dat wij moeten proberen te werken aan versterking van de biodiversiteit. Wij hebben er wel op gewezen dat wij het zelf niet in eigen hand hebben om dat te realiseren.

Goed rentmeesterschap en bevordering van biodiversiteit kan in de ogen van de SGP goed samengaan. Maar tegenwoordig lijkt het erop dat wij mensen denken alles zelf kunnen regelen. Dat dit niet zo is, heeft ons o.a. het coronavirus heel duidelijk laten zien. Een klein, nietig virus heeft wereldwijd het grote raderwerk bijna stil gezet.

Dat ontslaat ons niet van de plicht dat wij mogen en moeten proberen een steentje bij te dragen aan versterking van de biodiversiteit.

Biodiversiteit

Echter moeten we wel ons nuchter boerenverstand blijven gebruiken. Vooral op dijken moeten we voorzichtig zijn met experimenten. De allerbelangrijkste taak van onze dijken blijft de bescherming tegen hoog water. Wij kunnen niet accepteren dat door meer aandacht voor biodiversiteit de sterkte van dijken onder druk komt te staan. Ook het onderhoud van het watersysteem mag er niet door belemmerd worden.

Wanneer wij dat goed in ogenschouw blijven houden, dan is het bedrag wat nu gevraagd wordt voor deelname als partner van de stichting Deltaplan Biodiversiteitsherstel geen struikelblok voor de SGP.