2 februari 2023

Peilbesluit Noordmanen

Op 31 januari 2023 heeft het Algemeen Bestuur (AB) kennis genomen van de nota van antwoord voor het Provinciaal InpassingsPlan (PIP) en het peilbesluit Noordmanen. Verder is het peilbesluit Noormanen vastgesteld.
De uitwerking van deze opgave en het realiseren van de natuuropgave voor het gebied Noordmanen valt onder de ontwikkelopgave Wieden Weerribben van de provincie Overijssel. Algemene conclusie van ons AB was (en is), dat dit een plan is vooral van de provincie. Een deel van onze bijdrage hebben we wel uitgesproken, maar ook deels aangesloten bij al gemaakte opmerkingen.
Hierna geven wij onze gehele bijdrage weer.

Dit plan is ter inzage gelegd door de Provincie Overijssel. Gelukkig hoeven wij geen beslissing te nemen over de omvorming van landbouwgrond naar natuur. Dat doet ons namelijk heel veel pijn. Onlangs (20-01-2023) hebben we nog een conferentie ‘Wie voedt morgen de wereld?’ van de SGP bezocht met o.a. Dir. Ir. Roel Jongeneel van WUR. Duidelijk gaf hij aan dat we uiterst terughoudend moeten zijn om meer goede landbouwgrond om te zetten naar natuur. Forse stijging hongersnood (nu ca. 660 miljoen mensen) ligt op de loer.
Daarom wordt dit voorstel door onze fractie met pijn in het hart behandeld.

Noordmanen bloemrijk

Wij hebben de vele ingediende zienswijzen op dit plan ook gelezen. Wij leven zeker mee met de indieners van zienswijzen, die bijvoorbeeld dachten na een ruilverkaveling weer volop bezig te kunnen met hun bedrijf. Niets blijkt minder waar te zijn.
En ook de inspraakreactie van mevrouw Kooijman namens de Stichting voormalig Prins Maurits Weeshuis Blokzijl is ons uit het hart gegrepen.
Maar nogmaals, de provincie is de trekker van het plan na aanwijzing van De Weerribben tot Natura 2000-gebied op 25 november 2013.
Over vernatting is, als wij het goed lezen, nog lang niet iedereen gerustgesteld. We lezen dan wel over peilbuizen en in een aantal gevallen zelfs toezegging van extra peilbuizen.

• Worden die door of in opdracht van de provincie geplaatst?

Dat vinden wij namelijk wel van groot belang om te weten, voordat wij eventueel kunnen instemmen met vaststelling van het peilbesluit Noordmanen zoals onder beslispunt 2 is vermeld.

Ook vinden wij dat geen recht gedaan wordt aan een inspraakreactie (9.2) over hondenpoep en -urine. Recent onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat uitwerpselen van huisdieren een forse bijdrage kan leveren aan de stikstofbelasting in natuur- en recreatiegebieden. Dat honden aangelijnd moeten zijn, vinden wij een weinig zeggend antwoord. We weten allemaal hoe het op dat gebied is gesteld met handhaving.
En omdat wij als waterschap wel gaan over de kwaliteit van het water, vinden wij deze reactie veel te mager.

In de reactie op zienswijze 11.1 staat dat het niet om onteigening gaat, maar om pachtbeëindiging. Ik vraag me op dit moment af of wat daar staat wel strookt met wat op een vraag van mij in het technisch vragenuurtje vorige week is gezegd. Wat hier staat kan volgens mij alleen juist zijn als het niet gaat om reguliere pacht.

• Wat voor pachtvorm betreft het daar bij 11.1?

Vele boeren vrezen schade door de peilverhoging. Wij beseffen dat en hebben daar volop begrip voor. Dan wordt er steeds maar naar verwezen dat de schade die door het Provinciaal Inpassingsplan (PIP) of uitvoering daarvan ontstaat, wordt vergoed. Dat is in onze ogen niet meer dan terecht, maar men moet beseffen dat de boeren daar niet in eerste instantie aan denken. Men wil graag verder boeren op een plek waar dit vaak al generaties lang in die betreffende families wordt gedaan.

Noordmanen-2

Wij zouden zo door kunnen gaan, maar dan nemen we wellicht te veel spreektijd. De reactienota ademt bijna alleen maar dat de natuur hersteld moet worden (zoals helaas in deze tijd bijna overal de boventoon lijkt te voeren). De boeren, die nog in dat gebied zitten, lijken echt op de laatste plaats te komen.

De SGP hoopt dat de provincie Overijssel nog meer tegemoet komt aan de zienswijzen van de boeren in dit gebied dan nu uit de reactienota blijkt.

Noordmanen rietgebied

Wij hadden het in elk geval beter gevonden dat in het voorstel dat het AB besluit onder 2 expliciet had opgenomen dat het peilbesluit niet eerder in werking treed dan dat het plan definitief vastgesteld is door de provincie Overijssel. Maar wellicht is het DB bereid om die aanvulling hier nog aan toe te voegen?