30 december 2021

Projectplan en kredietaanvraag Stenendijk Hasselt

Op 14 december 2021 heeft het Algemeen Bestuur (AB) het Projectplan Waterwet Stenendijk Hasselt vastgesteld.  Voor de versterkings- en restauratiewerkzaamheden is een bruto krediet van € 12.175.000 beschikbaar gesteld. Na aftrek van € 7.736.000 en € 1.784.000 subsidie Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP) voor respectievelijk dijkversterking en restauratie, bijdrage Gemeente Zwartewaterland € 80.000 voor gekleurd beton en drempels (pad op de kruin) en € 113.000 van de Provincie Overijssel subsidie restauratie en een reeds verstrekt voorschot van € 905.000 door het waterschap resteert nu voor het waterschap nog € 1.359.000.
Verschillende fracties betreurden het dat meerdere instanties wel eisen dat het monument in stand blijft, maar er heel weinig aan willen bijdragen.

De SGP heeft het plan voor de aanpak van de Stenendijk steeds gesteund. Wij willen dat ook nu doen, maar omdat het gaat om een Rijksmonument, hadden wij wel meer bijdragen verwacht van de Rijksdienst Cultureel Erfgoed (RCE), Provincie Overijssel en de Gemeente Zwartewaterland. Allen willen of eisen dat het in stand gehouden moet worden, maar als het op betalen aankomt, geven ze niet thuis.
(Gelukkig wordt 60% van de restauratie wel gesubsidieerd door het HWBP).
Als eigen kosten voor de restauratie komt € 1.181.227 voor rekening van het waterschap.

We hebben twee weken terug de tweede bestuursrapportage 2021 behandeld met een fors meevallende uitkomst. Is het misschien een mogelijkheid om de eigen bijdrage in de restauratie, € 1.181.627, ten laste van die voordelige uitkomst 2021 te brengen?
(Volgens antwoord van de dijkgraaf zou dat niet kunnen).

Lees ook: Voorschotkrediet restauratie Stenenmuur Hasselt d.d. 20 juli 2021