24 maart 2022

Projectplan Waterwet Stadsdijken Zwolle

Op 22 maart 2022 heeft het Algemeen Bestuur (AB) het omvangrijke voorstel behandeld en ingestemd met vaststelling van het Projectplan Waterwet Stadsdijken Zwolle. Vanaf de voorbereiding is duidelijk dat dit een project wordt dat vele miljoenen gaat kosten. En hoewel slechts tien procent direct voor rekening komt van het waterschap, op welks grondgebied dat plan uitgevoerd wordt, ligt daar voor de SGP wel een zorg. Alle kosten zijn sinds 2017 helaas enorm gestegen. Echter, we moeten wel verder omdat voor 2050 alle dijken (keringen)  weer moeten voldoen aan de (nieuwe) normeringen.
Er is tegen dit grote project slechts één zienswijze ingediend. Voor ons een bevestiging dat de omgeving goed meegenomen en voorgelicht is over de komende plannen. De SGP kan er mee instemmen om, naar aanleiding van die zienswijze, geen aanpassingen/tegemoetkomingen te doen.

Dit is een agendapunt dat grote invloed heeft op de omgeving van het Zwolle-IJsselkanaal en het Zwartewater. Daarvoor hoeven we alleen maar te kijken naar het grote aantal bijlagen bij dit punt.

In de vergadering van 26 september 2017 heeft de SGP duidelijk aangegeven in te stemmen met het Voorkeursalternatief (VKA) Dijkversterking. Dit mede gelet op het forse prijsverschil ten opzichte van het VKA Zwartewaterkering.

Goed om te lezen dat de programmadirectie HWBP het Voorlopig Ontwerp (VO) beoordeeld heeft als sober en doelmatig.

Berichten eind december 2021 in de pers gaven ons wel wat zorgen over de voortgang. Uw brief op onze vragen, die nu ook bij de ingekomen stukken zit van deze vergadering, heeft ons op dit moment gerustgesteld. Dank voor die antwoorden.

In 2017 hadden wij best wat zorgen over mogelijk te verwachten zienswijzen. Nu er maar één zienswijze is ingediend, mogen wij daar allen zeker erkentelijk voor zijn.

Wij hebben kennis genomen van de wel ingediende zienswijze, de reactienota en uw voorstel om geen aanpassing in het projectplan aan te brengen.
De SGP roept de indiener van de zienswijze op om toch ernstig te overwegen wel gebruik te maken van de mogelijkheden die een meekoppelkans biedt. Wij begrijpen dat hij toch graag binnendijks wil liggen. Echter, omdat hij bij aankoop bewust het risico van een buitendijks object heeft genomen, kan er terecht geen sprake van zijn dit alsnog met gemeenschapsgeld te realiseren. Het is wellicht de laatste kans voor de indiener van deze zienswijze om zijn wens zo voordelig mogelijk op eigen kosten te kunnen doen.

We hebben ook diverse bijlagen (o.a. bijlage 2, pag. 13 geeft een hele opsomming) gelezen over compensatiemaatregelen. Goed om er aandacht voor te hebben, maar pas wel op voor doorslaan. We krijgen steeds vaker de indruk dat dieren en planten nog belangrijker zijn dan mensen. Nuchterheid in deze is van groot belang.

In de stukken is ook sprake van een paar meekoppelkansen. We hebben volgens ons echter niets gelezen over bijdragen van belanghebbenden aan die meekoppelkansen.
(Bij een eerdere behandeling van dit project –20 april 2021- werd gesproken over een meekoppelkans waaraan de Gemeente Zwolle, volgens navraag door ons, € 35.695 zou meebetalen).
Wij hebben nu op een vraag van ons als antwoord gekregen dat daarvoor door de gemeente Zwolle in de volgende fase aanvullende budgetten beschikbaar gesteld worden.

We zullen verder moeten, maar hoewel slechts 10% van de kosten direct voor ons waterschap is, zijn we door allerlei prijsstijgingen de afgelopen tijd, wel bezorgd over het totaalbedrag van ons eigen aandeel.

De SGP stemt ook in met uw voorstel om het Projectplan Waterwet Stadsdijken Zwolle vast te stellen en ter goedkeuring aan te bieden aan Gedeputeerde Staten van de provincie Overijssel.