27 december 2025
Realisatiekrediet De Stouwe en Nieuwe Wetering
Op 9 december 2025 heeft het Algemeen Bestuur (AB) unaniem ingestemd met het beschikbaar stellen van een krediet van € 2,7 miljoen voor de realisatie van maatregelen in het project De Stouwe. Het projectgebied is ca. vier km lang, omvat De Stouwe en het aansluitende deel van De Leiding (in de gemeente Ommen) tot de kruising met de Witharenseweg/Woestendijk. De Stouwe watert af op de Vecht.
Periodiek onderhoud is nodig, maar door aanleg van steeds meer natuurvriendelijke oevers gaan bij dergelijke projecten de jaarlijkse onderhoudskosten steeds stijgen. De SGP, en enkele fracties meer, leggen daar dan iedere keer weer de vinger bij.
Ook heeft de SGP, mede namens collega Oegema van het CDA, en hebben gelukkig meerdere fracties erop aangedrongen dat wij de zienswijzen, die tegen projecten worden ingediend, willen zien. Hoe kunnen wij anders een goede afweging maken en weten wat er in het gebied leeft? Wij beseffen allen dat de bevoegdheid om op zienswijzen te beslissen onder de nieuwe Omgevingswet berust bij het Dagelijks Bestuur. De portefeuillehouder heeft toegezegd dat bij komende projecten bezien zal worden hoe aan deze breed gedragen wens tegemoet gekomen kan worden. Ook heeft hij op onze vraag toegezegd na te gaan hoe precies omgegaan wordt met afzetten van maaisel als bodemverbeteraar bij boeren in de omgeving van projecten als deze.
Dit is een project, vergelijkbaar met meerdere die we in de loop der jaren al gehad hebben. Ook zullen er waarschijnlijk nog een flink aantal meer volgen.
Oorzaak wordt steeds genoemd het niet voldoen aan de normen van de Kader Richtlijn Water (KRW), waarvoor nu € 0,5 miljoen wordt gevraagd. Helaas zijn dat eisen vanuit de Europese Unie.
Voor de beheer- en onderhoudsopgave zit € 2,2 miljoen in het totaalbedrag. Periodiek onderhoud moet gebeuren. Daar heeft de SGP uiteraard geen moeite mee. Maar het aanleggen van steeds meer natuurvriendelijke oevers zou van ons wel wat minder mogen. Want ondanks dat knelpunten in beheer en onderhoud terecht integraal meegenomen worden, waardoor je efficiënter kunt werken en zou verwachten dat de onderhoudskosten kunnen afnemen, stijgen die ook nu weer (vanaf 2028 met € 8.000). U geeft zelf al de verklaring daarvoor. Ik citeer u: “De verhoging van de onderhoudskosten komt voornamelijk door het aanleggen van de natuurvriendelijke oevers en de daar bijbehorende onderhoudswerkzaamheden”. Grote twijfels hebben wij erbij of al dat extra werk wat daarvoor nodig is, zo goed is voor het milieu. Vaak wordt met forse machines gewerkt en het maaisel eerst op grote hopen verzameld. Daarna over grote afstanden vervoerd. Of wordt hier het maaisel beschikbaar gesteld aan boeren in de nabije omgeving om te dienen als bodemverbeteraar?
Waar wij niet mee kunnen instemmen, is dat wij geen inzage meer krijgen in de ingediende zienswijzen. Dat die bevoegdheid nu ligt bij het Dagelijks Bestuur (DB) sinds de werking van de nieuwe Omgevingswet, is ons bekend. Maar er is volgens ons toch wel iets afgesproken over het blijven verstrekken bij de stukken? Hoe kunnen wij anders een goede afweging maken over uw voorstellen?
Mede namens Henk Oegema verzoek ik u om uitstel van de beslissing op dit voorstel. Eerst willen wij inzage hebben in de zienswijzen en beantwoording daarvan.
We hebben gelezen dat het project in aanmerking komt voor (Zoetwatervoorziening Oost-Nederland) ZON -subsidie van ca. € 150.000. Ook dat nog GLB-subsidie wordt
Over een deel van dit soort projecten zijn wij niet echt enthousiast. Wij blijven ons kritisch geluid erover inbrengen, maar beheer en onderhoud moet gebeuren.
Nieuwe Wetering Boven- en Benedenloop
Het volgende punt op de agenda van deze dag ging over het beschikbaar stellen van een realisatiekrediet van € 5,2 miljoen voor het project Nieuwe Wetering Bovenloop (nabij de woonkernen Broekland en Elshof en is ca. 6,2 km lang) en Benedenloop (gelegen binnen de driehoek Zwolle-Raalte-Wijhe en ten westen van Heino en is ca. 7,5 km lang).
Het gaat om een bedrag van € 2,7 miljoen in de Bovenloop en € 2,1 miljoen in de Benedenloop voor de KRW-opgave. Daarnaast een beheer- en onderhoudsopgave van € 0,4 miljoen.
Als gevolg van beide maatregelen zal het onderhoudsbudget vanaf 2028 bij dit project met € 38.000 verhoogd moeten worden.
Wij hebben hierbij verwezen naar de door ons gemaakte opmerkingen bij het realisatiekrediet De Stouwe omdat we daar al de opmerkingen gemaakt hebben die hierbij herhaald kunnen worden.
Jan Visscher