13 november 2024

Realisatiekrediet Overijssels Kanaal Deventer-Raalte

Op 5 november 2024 heeft het gehele Algemeen Bestuur (AB) ingestemd met de beschikbaarstelling van een krediet van € 7,2 miljoen voor werkzaamheden aan het Overijssels Kanaal. Dat kanaal heeft een lengte van 22 kilometer en loopt van Raalte tot Deventer. Er wordt 5 km natuurvriendelijke oever en een vispaaiplaats aangelegd als KRW (Kaderrichtlijn Water) maatregel en een onderhoudsplan opgesteld (kosten € 1,2 miljoen). Daarnaast wordt voor een beheer- en onderhoudsopgave € 6 miljoen geraamd voor baggerwerk en het oplossen van knelpunten in het beheer en onderhoud. Er worden 22 Fauna uittreedplaatsen aangelegd voor de ringslang voor het vergroten van de biodiversiteit. Verder gaat de gemeente Raalte als meekoppelkans aan de slag om het toeristisch potentieel van het Overijssels Kanaal te vergroten (maaibootinlaatplaatsen ook gebruiken voor het inlaten van kano’s).

Met uitvoering van dit plan wordt naar verwachting voldaan aan de KRW-opgave, worden knelpunten in Beheer & Onderhoud verholpen en de wateraanvoercapaciteit vergroot. Vooral dat laatste vinden wij een goede zaak waar zowel landbouw als natuur mee gediend zijn, omdat daarmee meer gedaan kan worden aan het voorkomen van droogteschade.

Overijssels Kanaal bij Deventer


Over het realiseren van 5,0 km natuurvriendelijke oevers zijn wij wat minder enthousiast. Het leidt altijd tot hogere jaarlijkse exploitatiekosten. In dit voorstel gaat het om een stijging van de jaarlijkse onderhoudskosten met € 83.000. Een bedrag waar wij toch wel van geschrokken zijn. Als antwoord op een technische vraag van de SGP blijkt hier het jaarlijks onderhoud te stijgen van € 67.500 naar € 150.500. En het is dit jaar al het zoveelste plan waarbij door dit soort maatregelen de jaarlijkse exploitatiekosten stijgen (AB 24-09-2024 twee projecten met samen ook € 51.000 extra). In het technisch vragenuur van vorige week is gezegd dat de extra onderhoudskosten vooral komen door afvoeren en storten van het maaisel.

Bermmaaisel

Wij doen maar eens weer een oproep om serieus te bezien of de stortkosten niet beperkt kunnen worden door afvoer naar geïnteresseerde boeren. Wat al die transporten over meestal grotere afstanden aan extra uitstoot van CO2 veroorzaakt, is helaas ook niet echt milieuvriendelijk.

Verder lezen wij dat het waterschap meegedacht heeft en faciliteert bij vragen en/of vergunningprocedures waarbij het toeristisch potentieel wordt vergroot. Mogen wij er van uitgaan dat de kosten daarvan doorberekend worden? Afspraak is namelijk dat dergelijke kosten voor rekening komen van de belanghebbende(n).

Met een paar kritische kanttekeningen vinden wij het verder een goed plan en gaan akkoord met het beschikbaar stellen van het gevraagde krediet van € 7,2 miljoen.

Jan Visscher