3 november 2022

Sliblijn Echten: Kostenbewust investeren in veilig en duurzaam (1)

Op 1 november 2022 heeft het Algemeen Bestuur (AB) opnieuw gesproken over de mogelijkheden om de slibgistingsinstallatie weer in bedrijf te stellen. Deze was door problemen stilgezet in januari 2019. Omdat niet alles duidelijk was, heeft de fractie Gemeentebelangen Drents Overijsselse Delta (GBDO), gesteund door CDA, Ongebouwd en SGP, bij de vaststelling van de agenda nog geprobeerd dit punt af te voeren van de agenda. Helaas was daar geen meerderheid voor.
Na uitvoerige bespreking is ingestemd met het beschikbaar stellen van een realisatiekrediet van € 51,9 miljoen voor de slibgistings- en groengasinstallatie. Daarnaast om een voorbereidingskrediet van 0,6 miljoen en € 3,5 miljoen beschikbaar te stellen voor de realisering van een CO2 afvanginstallatie.
Nog niet ingestemd werd met mandatering van de bevoegdheden voor verkoop gas, groencertificaten en CO2 aan het Dagelijks Bestuur.

De RWZI Echten is in de afgelopen tijd meerdere keren aan de orde geweest. Bij de fusie per 01-01-2016 dacht onze fractie dat dit een paradepaardje was. Helaas is in de afgelopen jaren gebleken dat het niet allemaal zo mooi was dan het leek.

U hebt een duidelijk beeld geschetst. Mede als gevolg van de bekende PAS uitspraak van de Hoge Raad op 29 mei 2019 moest een aangepast voorkeursalternatief uitgewerkt worden. En intussen is, zeker sinds de oorlog in de Oekraïne, op velerlei terrein ontzettend veel veranderd.

U hebt ons een uitgebreid voorstel doen toekomen, waarvoor onze dank, evenals voor de beantwoording van de vele vragen. Maar voor een voorstel waarin ons gevraagd wordt bijna € 52 miljoen beschikbaar te stellen, verwachten wij daarbij ook voldoende financiële informatie te ontvangen. Daar ontbrak het helaas wel aan. Ook begrepen we dat nogal wat verschillende informatie werd verstrekt.

Gevolg daarvan is dat wij onnodig veel tijd moeten steken in het op hoofdlijnen volgen van een stuk als nu aan de orde is. Ook had het de organisatie veel minder tijd gekost op allerlei vragen nadien te moeten antwoorden. En dan krijgen we die gistermiddag, waarna er amper tijd is om het goed door te nemen. In onze ogen moet dat beter kunnen. 

Het is en blijft een lastig voorstel. Zowel aan de kosten- als opbrengstenkant is er heel veel gewijzigd sinds 26 mei 2020 (besluit realisatie Echten groen gas+ en circulair). Fors gestegen kosten en wellicht ook veel hogere opbrengsten gas. Wij hebben in de stukken gelezen dat de kosten van amoveren (slopen Echten) en dan het slib elders verwerken, nog veel meer stijgen.
Wij zijn het ermee eens dat dit, ook door de grote stijging van transportbewegingen, uit milieuoogpunt ongewenst is. De mogelijkheid van groengas productie past ook zeker in deze tijd. Niet iedereen is op korte termijn gasloos.

Duidelijk is nu ook toegelicht dat de CO2 afvanginstallatie direct meegenomen moet worden bij de bouw. Het verschil van € 0,87 per Nm3 (Normaal kubieke meter is aanduiding voor een kubieke meter aardgas bij 0 graden C) zonder en met CO2 afvang maakt die keuze gauw gemaakt.

Wij begrijpen dat we in berekeningen als deze bepaalde uitgangspunten moet nemen. Een inflatie van 2% is momenteel helaas verre van reëel. Daarom goed dat ook inzicht gegeven is wat de gevolgen zijn van een inflatie van 4%.

In de stukken wordt wel iets geschreven over subsidies, maar er is in de berekeningen niet mee gewerkt. Wij kunnen ons bijna iet voorstellen dat voor een project als dit geen subsidies beschikbaar zijn. Wij gaan er dan ook vanuit dat het DB alles op alles zet om daar wel voor in aanmerking te komen om daarmee de exploitatiekosten te drukken.

Als er nu een positieve beslissing genomen wordt, zijn we er dan met de vergunningen tijdig klaar voor om deel te nemen aan SDE++ in 2023? We hebben gelezen dat die in 2023 ruimere mogelijkheden biedt.

Waar wij nog wel erg tegenaan hikken, is dat akkoord gaan met alleen dit voorstel naar verwachting al leidt dat tot een stijging van het zuiveringstarief met 5,9%. In deze tijd dat zowel inwoners als het bedrijfsleven het niet gemakkelijk hebben, is dat voor ons een forse hobbel. Wij verzoeken het DB dan ook om de komende tijd serieus  te kijken naar mogelijkheden om andere zaken op het gebied van zuiveringsbeheer uit te stellen of misschien zelfs te schrappen.
Maar daar gaan we wel verder naar kijken bij de begrotingen van de komende jaren.

Ons eindoordeel geven wij in tweede termijn wel, maar het voorstel lijkt ons op dit moment wel het meest realistisch.

 Jan Visscher