17 december 2021

Startnotitie Beleidskader DuurzaamDOEN 2022

Op 14 december 2021 heeft het Algemeen Bestuur (AB) de Startnotitie Beleidskader DuurzaamDoen 2022 besproken. Alle fracties was verzocht om aan te geven of ze met de voorkeursvarianten van het Dagelijks Bestuur (DB) konden instemmen. Zo niet, dan kon men aangeven welke keus de verschillende fracties wel maakten. Het heeft de SGP bevreemd dat weinig woordvoerders dat deden.
Nadat alle fracties aan het woord geweest waren, heeft de portefeuillehouder namens het DB kort gereageerd. Ieders inbreng wordt meegenomen voor het opstellen van een uitvoeringsplan. Intentie is om dat op te stellen in het eerste kwartaal 2022.

Naar onze mening een lastig onderwerp om te bespreken. Daarom beginnen we maar met de constatering dat we zowel in het voorstel als in de startnotitie het woord ‘energiebesparing’ niet hebben gevonden. En daar moet DuurzaamDoen in onze ogen toch echt beginnen. Het lijkt steeds meer te gaan om nieuwe zaken op te tuigen of in te voeren. Daar is de SGP zeer huiverig voor.

Isolatiemateriaal
Is het DB niet met ons van mening dat het een omissie is dat energiebesparing totaal niet aan de orde komt in beide genoemde stukken?

Energieneutraal wil ons waterschap vooral realiseren door meer windturbines en zonnepanelen. Hoe we over windturbines denken, is bekend. Eerder is uitgesproken dat we in 2025 elektriciteitsneutraal willen zijn. Wat ons betreft, kijken we meer naar andere opties als bijvoorbeeld thorium en waterstof. En verder lijkt het erop dat het komende kabinet ook kijkt naar kernenergie. Laten wij niet te hard van stapel lopen met allerlei plannen, maar ook vooral oog houden voor ontwikkelingen op landelijk niveau. Ons landschap vervuilen met allerlei windturbines en zonnepanelen is voor ons geen optie.

Bij energieneutraal kiezen wij voor optie a (huidige richting).

Onder samenwerken regionale energietransitie staan een aantal voorbeelden waarvan met name TEA – warmtevoorziening uit rioolwater, TEO – warmte uit oppervlaktewater genoemd worden die onze instemming hebben.

Bij broeikasgasneutraal kiest de SGP ook voor optie a (huidige richting). Natuurlijk volgen we wel de ontwikkelingen in de markt. Mocht er iets voorbij komen wat heel interessant  voor ons kan zijn, dan kan dat uiteraard besproken worden en op dat moment de afweging gemaakt worden.

Wat de veenweideproblematiek betreft, willen wij zeker geen overhaaste stappen nemen. Eens met blijven deelnemen aan de bestuurlijke processen met andere overheden en partijen. Ook hier herhalen we dat het voor ons geen optie is om die gebieden te onttrekken aan de landbouw en om te zetten naar natuur.

Veenweidelandschap

We willen steeds meer producten, zoals bagger en maaisel, hergebruiken.  Op zich natuurlijk heel goed. Blijf echter wel realistisch. Vooral ook met maaisel zien we nu vaak dat daarmee onnoemlijk veel energie verbruikt wordt met maaien, harken, oprapen en aan grote bulten gooien.

Grote hoop maaisel

Daarna wordt het vaak over grote(re) afstanden vervoerd. Hoe duurzaam dat allemaal is, daar zijn grote vraagtekens bij te zetten. Kleinschalige verwerking dichtbij de plaatsen waar het groeit, heeft onze sterke voorkeur.

Bermgras harken

Circulariteit is ook één van de drie pijlers van de startnotitie. Maar hoe zit het eigenlijk met de zonnepanelen en windturbines als die aan het einde van hun technische of economische levensduur zijn? Volgens ons zijn er nog geen goede verwerkingsmethoden beschikbaar. Je leest nu al over dumpen van die vrijkomende materialen, transporteren naar Afrika enz. Hoe zo, circulair?

Bij de keuzemogelijkheden voor circulariteit, zijn de opties b en c nog voorzien van heel veel onzekerheden. Daarom willen we ook daar nu niet verder gaan dan optie a (huidige richting).

Er is over de financiën nog zoveel onzekerheid, omdat de plannen nog niet concreet kunnen worden. Inschatting van de kosten is moeilijk, dat erkennen wij. Maar dan wel alvast 0,15% per jaar extra vragen, daar gaat de SGP niet in mee. Uitgangspunt moet zijn dat het budgetneutraal kan., dus optie b. In incidentele gevallen met een aansprekend voorstel mag dat uiteraard aan ons voorgelegd worden.