3 april 2024

Toekomstbestendige investeringen waterketen 2024

Op 5 maart 2024 heeft het gehele Algemeen Bestuur (AB) ingestemd met een aantal investeringen in 2024 in de waterketen. Het is de bedoeling om een aantal geplande investeringen toekomstbestendiger uit te voeren.
Daarnaast gaan we deelnemen aan het landelijk versnellingsprogramma ‘lachgasreductie’ in de periode 2024-2027. Hiervoor wordt een bruto krediet van € 278.300 beschikbaar gesteld voor sensoren en jaarlijks (2024-2027) een bruto krediet van € 127.100 voor onderzoek en onderhoud. Vanwege het belang van dit versnellingsprogramma is door het Ministerie van Economische Zaken een subsidie van 50% van het gevraagde (bruto) krediet voor zowel de investeringen als het onderhoud beschikbaar gesteld.

Dit is volgens de SGP een goede invulling van de in de begroting 2024 opgenomen exploitatieruimte Duurzaamdoen.
Ook goed om te lezen dat het ministerie van Economische Zaken met een subsidie van 50% bijdraagt in zowel de investeringskosten als de kosten van onderzoek en onderhoud van het landelijk versnellingsprogramma lachgasreductie.

Lachgas is een fors probleem en onder punt 2 van het voorstel (op pag. 3) is te lezen dat de CO2- voetafdruk van WDODelta voor 73% afkomstig is van lachgas. Naar schatting zou dit met de helft teruggebracht kunnen worden.
Om dit goed te doen, is het voorstel om deel te nemen aan het landelijk onderzoek ‘Versnellingsprogramma lachgasreductie’. Dat voorstel kan op onze instemming rekenen.

Op pag. 2 van het voorstel worden allerlei argumenten opgesomd, waarvan wij ons afvragen wat dit nu precies met het voorliggende voorstel te maken heeft. Het lijkt meer een opsomming van zaken waarbij CO2-reductie behaald kan worden.
Bij het punt van ‘duurzaam brandstofgebruik’ willen we toch een kanttekening plaatsen. Het gaat daar om werk zoveel mogelijk elektrisch of op waterstof uit te voeren. Volgens ons is de markt nog lang niet zo ver dat dit realistisch is. Als je hoort dat nu machines die tijdens het werk elektrisch aangedreven worden, maar daarna met dieselaggregaten de benodigde accu’s weer opgeladen worden, dan is dat elektrisch werken een schijnconstructie.

Akkoord met het voorstel van het Dagelijks Bestuur.