3 april 2024

Toekomstvisie Waterketen 2050 en verder

Op 5 maart 2024 heeft het Algemeen Bestuur (AB), na een verworpen amendement van ChristenUnie, Partij voor de Dieren (PvdD) en Water Natuurlijk (WN), unaniem ingestemd met het vaststellen van de Toekomstvisie Waterketen 2050 en verder.
Genoemd amendement wilde dat het Dagelijks Bestuur (DB) veel sterker inzette op een circulaire waterketen in 2050.
Dat ging de fracties van BBB, VVD, CDA, SGP, GBDO en Ongebouwd op dit moment echt te ver. Waar het kan, zal daar zeker volop aandacht voor zijn. Echter moeten we ook oog houden voor de betaalbaarheid van onze plannen.

Voorzitter, we willen positief beginnen. Met genoegen hebben we gelezen dat we ‘geen spijt opties’ willen. Als argument wordt dan aangevoerd dat we onnodige investeringen aan het eind van de waterketen willen voorkomen.

Maar de SGP gaat er vanuit dat wij dat sowieso bij al onze plannen als uitgangspunt nemen. Het is toch al veel langer bekend dat investeringen in de Waterketen invloed hebben over een groot aantal jaren met o.a. afschrijvingstermijnen van een fors aantal jaren. Dergelijke investeringen hebben dan jaren impact op onze exploitatiekosten. Natuurlijk zal er helaas wel eens iets langs komen waarvan we achteraf moeten erkennen dat een plan anders had gemoeten.

Echter, ook al nemen we nu op dat we ‘geen spijt opties’ willen, wij moeten niet de illusie hebben dat we dat geheel voorkomen, ook al stellen we een Toekomstvisie Waterketen op.

Op zich is er niets mis met het benoemen van de tien punten (zie aan het eind van dit verhaal), zoals die o.a. genoemd zijn onder ‘Argumenten’.
Onder ‘Communicatie’ staat ook duidelijk dat niemand de toekomst kan voorspellen. Dat is een waarheid als een koe.
Daarom dringen wij er op aan om bij alle plannen uiteraard naar de toekomst te kijken, maar met de op dat moment beste kennis van zaken plannen aan ons voor te leggen. De SGP wil voortdurend een afweging maken tussen nut en noodzaak en ook zeker volop aandacht schenken aan de financiële gevolgen van de plannen.

De beide laatste zinnen en ik citeer: “Omdat deze voorgestelde manier van toekomstgericht werken een ontwikkelopgave betekent voor de organisatie geldt hier nadrukkelijk als aandachtspunt dat de kost voor de baat uit gaat. Het risico bestaat dat door druk op korte termijn lastenbeheersing er geen ruimte ontstaat voor deze ontwikkeling”, die u noemt onder ‘Bijzondere aandachtspunten en risico’s’ vervullen ons met zorg. Natuurlijk mogen/moeten we toekomstgericht werken, maar dat daardoor een druk op de tarieven zou kunnen ontstaan, zal ook in de komende jaren steeds goed overwogen en afgewogen moeten worden.

In bijlage 1 ‘Toekomstvisie Waterketen 2050 en verder’ kunnen we heel veel lezen, maar in onze ogen kunnen we er niet zoveel mee. Het zijn heel veel standaard onderwerpen en omschrijvingen. Natuurlijk moeten we een visie hebben, maar bij elke begroting dienen we ons af te vragen of we daarmee nog op de juiste weg zitten.

Wij prijzen ons wel gelukkig dat het huidige Dagelijks Bestuur de intentie heeft om met meer nuchterheid te kijken naar de ontwikkelingen en niet alles op te hangen aan duurzaamheid, circulariteit enz.

De SGP gaat dan ook niet mee met het amendement van de ChristenUnie, en ondersteund door de fracties PvdD en WN, die al willen vastleggen te willen toewerken naar een circulaire waterketen in 2050, dit uit te werken en een strategisch kader op te stellen om die visie te realiseren.

Bij de hiervoor genoemde tien punten gaat het om:
1. De waarde van water centraal stellen
2. Samenwerken vanuit nieuw paradigma