9 september 2020

Tussentijdse evaluatie Waterschapszorg

Op 8 september 2020 heeft het Algemeen Bestuur (AB) kennis genomen van de tussentijdse evaluatie van het programma Waterschapszorg (WSZ). Het beeld is gelukkig positief. Er is besloten om de huidige aanpak voort te zetten. Wel zal de totale uitvoering naar verwachting drie maanden langer (tot medio 2023 in plaats van april 2023) duren door coronamaatregelen.

De invoering van het programma WSZ was en is een stevige klus. Wij zijn er echt mee ingenomen dat de samenvatting van de tussentijdse evaluatie zo positief mag zijn.

Uiteraard in de eerste plaats dat de reacties uit het gebied positief zijn, dat de eigenaren tevreden zijn en er relatief weinig zienswijzen en beroepsprocedures naar voren komen. En uiteraard ben ik er zeer content mee dat de bandbreedte van de geraamde kosten met de helft verkleind kan worden.
Ook goed om te kunnen lezen dat binnen het beschikbare budget meer kleine waterhuishoudkundige knelpunten opgelost kunnen worden.

Op zich mee eens om de aankoopkosten van de koper voor onze rekening te nemen wanneer het gaat om kleine oppervlakten. Wat zijn de criteria dat een transactie als klein wordt aangemerkt? Of komen deze kosten in dit programma nu standaard voor onze rekening?

Wij hebben kennis genomen van de tussentijdsevaluatie en stemmen in met verdere uitvoering met daarbij de kans dat de uitvoering ca. 3 maanden langer duurt.